Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Ja, vevaxelgivaren skulle kunna vara skadad eller sitta lite fel. Det borde märkas mer på lågt varvtal (startmotorvarv).

Det skulle också kunna vara något spänningsfall efter batteriet. Du kan ju mäta på lite fler ställen när du kör på startmotorn. Pluspolens polsko är känd för att glappa.

På 940 med B230FB får tändspolen spänning direkt från tändningslåset, inte via något relä. Tändsystemet ska fungera utan både bränslereläet inne i bilen och spridarreläet i motorrummet. (Det är annorlunda på senare årsmodeller.)

Det finns ingen "lägesgivare" i startmotorn, vet inte riktigt vad som avses.
Har nu löst mitt problem!

Kontrollerade tändningen med stroblamba på remhjulet när bilen fungerade och den var bra. Tog fram lampan igen när bilen inte startade och mycket riktigt så fanns det inte en tendens till någon tändning.

Som du skrev NilsO så har bilen gått dåligt på låga varv och bra på höga varv så jag plockade ner vevaxelgivaren för kontroll och den var ganska skitig! Gjorde rent den och efter det har bilen fungerat som den ska!

Lite pinsamt att det var så enkelt men jag trodde inte på givaren eftersom att jag har bytt den.
Tackar för svaren!

Mvh Fabian
Val av motorolja

Hej Jag ska byta motorolja i en 740 16V och titta[…]

Styrsnäcka Amazon

Lyfter en gammal tråd..... Behövs n&ar[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Nederst, en bild från vår balkong, man[…]

Byt kåpa, det blir små sprickor i den […]