- fre 25 apr 2014, 17:54
vinkelborrmaskin, sådan har jag ej, men ska testa med vanlig borrmaskin, jag har lite spelrum att vinkla den rätt. Exakt, din metod med en borrmall har jag funderat på redan, har ingen svarv o får leta efter något annat rör-aktigt som jag kan stoppa ned i grenrörshålet. Vad skrev du ang grispitten, att du undvek den helst eller att du undvek torx? Västergängad borr var smart! Var hittar man det tro? ...undrar om man maskin har en back-funktion(?)
lennarte skrev:Har pinnbulten gått av så den sticker utanför topplocket med 1 cm eller mer så tjänar du nog både tid och energi på att ta bort grenröret. Har den gått av nära eller vid toppen kan du tillverka en hylsa (borrmall) som passar exakt i hålet på grenröret och som har ett hål för lämpligt borr exakt i mitten. hylsan ska vara så lång så du kan dra ut den med typ en polygrip och så pass stor i ytterdiameter att du får knacka in den. Då får du hjälp att styra borret rätt och längden på hylsan gör att du borrar rakt. Detta kräver en svarv för tillverkning om det ska bli bra, en vinkelborrmaskin för att kunna styra rätt och e.v en hjälpande hand för att hålla hylsan så den inte "snurrar med". Då och endast då får du borrhåler rätt och det underlättar senare arbete med att antingen borra bort hela skruven, försöka med "grispitt" (undvik helst) eller torx bits. Det finns även borr som "går baklänges". Du borrar alltså med borrmaskinen i vänstervarv och när "spänningen" i skruven släpper, gängar den ut sig eftersom borrmaskinen går baklänges. Funkar kanon om inte gängorna har skurit, men det har dom inte i detta fallet. Detta kräver också specialverktyg som inte alla har.tack!
Mvh
Lennart
vinkelborrmaskin, sådan har jag ej, men ska testa med vanlig borrmaskin, jag har lite spelrum att vinkla den rätt. Exakt, din metod med en borrmall har jag funderat på redan, har ingen svarv o får leta efter något annat rör-aktigt som jag kan stoppa ned i grenrörshålet. Vad skrev du ang grispitten, att du undvek den helst eller att du undvek torx? Västergängad borr var smart! Var hittar man det tro? ...undrar om man maskin har en back-funktion(?)
- By Xanthopteryx