Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Shrunkbowl skrev:
andreasw skrev:Har du kollat så kamremmen står rätt? Min hade kuggat under körning, det gjorde att bilen vägrade starta.
Kollar på det idag, kommer en mekaniker som ska kolla på den och han bytte kamrem förut på en bil som vi har i familjen!

Han kan säkert hjälpa till :D

Återkommer!
Nolla vevaxeln enligt markeringar, sen kollar du om kamdrevet stämmer på sin markering. Om den inte gör det, snurrar du vevaxeln ett varv till tills den stämmer på sin markering. Om inte markeringen nu är rätt på kamdrevet så kan det vara problemet.
andreasw skrev:
Shrunkbowl skrev:
andreasw skrev:Har du kollat så kamremmen står rätt? Min hade kuggat under körning, det gjorde att bilen vägrade starta.
Kollar på det idag, kommer en mekaniker som ska kolla på den och han bytte kamrem förut på en bil som vi har i familjen!

Han kan säkert hjälpa till :D

Återkommer!
Nolla vevaxeln enligt markeringar, sen kollar du om kamdrevet stämmer på sin markering. Om den inte gör det, snurrar du vevaxeln ett varv till tills den stämmer på sin markering. Om inte markeringen nu är rätt på kamdrevet så kan det vara problemet.
Okej, tack för hjälpen!
Ska prova det! :)
andreasw skrev:Förresten, hur går den när den startar? Väldigt dåligt eller jämt och fint?
Den startar inte riktigt hoppar igång i kanske 2 sekunder så hör inget speciellt, samt så är halva avgasröret nedmonterat..:P
Shrunkbowl skrev:
andreasw skrev:Förresten, hur går den när den startar? Väldigt dåligt eller jämt och fint?
Den startar inte riktigt hoppar igång i kanske 2 sekunder så hör inget speciellt, samt så är halva avgasröret nedmonterat..:P
Har du tändkablarna i rätt ordning? Minns att när vi fixade kamremmen så satte vi dem helt fel! Startade inte när man vred på starten, men startade när man plåg-drog igång den ;) Men efter att vi bytte till rätt plats spann den som en kissekatt =)
andreasw skrev:
Shrunkbowl skrev:
Har du tändkablarna i rätt ordning? Minns att när vi fixade kamremmen så satte vi dem helt fel! Startade inte när man vred på starten, men startade när man plåg-drog igång den ;) Men efter att vi bytte till rätt plats spann den som en kissekatt =)
Tändkablarna är i rätt ordning :)
Bilen startar nu, det var ett så pinsamt fel som att pumpen under sätet hade sagt upp sig..

Man lär sig av sina misstag ;)
andreasw skrev:skönt att det löste sig ;) köpte ni ny pump eller?
Nej, det är jag och några polare som håller på bla en som bor här i byn och han har en krockad 740 som vi tagit delar från :)
Du hade gnista alltså men kollade inte om det kom bränsle fram? Om ni hade lite mer än halv tank bränsle så hade bilen gått igång ändå med hjälp av hjälppumpen i tanken. Så ni måste ha haft minimalt med bensin i tanken under era försöken tror jag. Hur förklarar du förresten, att ni byte alla dessa delar innan bränslet kollades?
Nytt UX

Vi håller oss i denna tråd. https://ww[…]

Volvo car UX

Hur kommer det sig att ni ändrar fläkt o[…]

Xenonljus xc60

Dessa köpte jag https://www.24.se/fordon/bilt[…]

Batterifråga?

Varför inte bara öppna och kolla? Intr[…]