Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rid54
Modernare automatlådor styrs ju ofta med magnetventiler som styrs av nån elektroniklåda; principen är dock densamma. Kick-down kan ju också styras med elmanöver, såklart... I slutänden är det oljetryck som dirigeras omkring bland bromsband och kopplingar inuti lådan.
Alla automatbilar har kickdown. Det finns ett mekaniskt "steg" som man känner med foten när man trampar gasen i botten. Det betyder att den utan pardon ska växla ner tillräckligt mycket för att få maximal effekt. Men det är ju klart, dagens lådor med 6-8 växlar har ju fler att välja på än vad man hade i automatlådans barndom då det var frågan om högst tre växlar.

Även vissa manuella bilar brukar kunna ha kickdownsteg i gaspedalen, t.ex Mercedes som har fartbegränsarfunktion i farthållaren. Ger man "kickdown" så kopplas fartbegränsaren ovillkorligen ur.
Kickdown känns mer oförutsägbart på moderna lådor. Trycker man för hårt kan den växla ned alldeles för många växlar. På traditionella lådor var man tvungen att göra ett slags kickdown för att frigöra lockup, men å andra sidan växlade den bara ned till närmaste lägre växel, om jag minns rätt.
Efter att ha lärt mig lite om hur aut. lådorna fungerar på 940 vill jag nog fasen påstå att jag föredrar elektronisk växelstyrning över en "kickdown"-wire som påverkar allt...
Visst, lättare att justera en wire än elektronik, men wiren verkar kräva betydligt mer underhåll och finjusteringar än motsvarande elektronikbox.

... Men sen är jag inget fan av automater öht heller :P

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]