Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av arre
Ok fasen så snällt av er att svara så snabbt!!
jag ska kika bakom eccn då och se om jag reder ut det.
Krisar det återkommer jag i tråden.
Jag antar att kabeln som ska i eccn är den gula som är lös?? , alla andra sitter ihop i en kontakt man pluggar i tiduret.
av arre
Ok nu har jag fått lös eccenheten men jag vet inte var jag ska ansluta kabeln.
På den stora kontakten är stift nummer 2 , 8 , 9, 10, 11, 12 och 16 lediga i den övre raden och i den undre raden är 1, 4 och 5 lediga.det är alltså två rader med stift i kontakten.
Stiften är räknade från vänster så som kontakten är istucken.
Är det nummer 5 i den undre raden då?
av Rådlös
Bara så du tänker rätt när du söker rätt plats. Stiftnumrering räknas alltid från "baksidan" av ett kontakthus. Alltså den sidan där kablarna går in.
Naturligtvis kan man även räkna från "framsidan, där man ser stiften eller hylsorna, men då måste man tänka spegelvänt.

På många kontakthus står det första och sista numret i en rad, t.ex 1 i ena ändan och 13 i andra ändan på stiftraden. Då blir det rent naturligt 14 som första stift i undre raden och 25 som sista. Det här exemplet är en 25-polig D-sub. Men i verkligheten finns det ofantligt många olika kontakthus av olika utseende, så kolla med ett förstoringsglas vad det står på kontakthuset.

Bild på D-subkontakter. http://sv.wikipedia.org/wiki/D-subminatyr Nu har du helt säkert inte D-subkontakter, men du greppar nog principen när du ser detta.
av arre
Sa4aqs var hittade du elschema?
Stiften såg inte ut att vara numrerade men jag får kolla extra noga på det en gång till.
Jag ska prova sätta kabeln i stift 5 på eccenheten och se om det fungerar.
Vad kan hända om det är fel stift jag sätter den i? Kan det bli kortslutning kanske? ?
av Rådlös
Kortslutning blir det ju bara om det är jord i den ena sidan och +12 volt i den andra. Mät först på dom aktuella platserna, stiftet och kabeln så har du mer koll.
av arre
Det där elschemat har jag fått av volvo i måndags och jämför jag med min stora akontakt så stämmer det inte.
Färgerna på kablarna stämmer inte och det är luckor i min kontakt mellan kablar.
Kan det spela roll att bilen är importerad?
SA4AQS jag skriver mitt telefonnummer så slipper du outa ditt.
Jag tänkte att jag kanske kunde messa bilder på kontakten om du ville kika på det och se om jag ens är på rätt ställe och letar.
Kan det vara så att jag ska följa kabeln som sitter i kontakten på den platsen där stift 5 är enligt schemat och se var denvtar vägen och längre ner längs kabeln koppla på kabeln från värmartiduret?
Du verkar mer kunnig inom det här än vad jag är.

Stort tack för all hjälp hittills.

Arre tel 0736496743
Nytt UX

Vi håller oss i denna tråd. https://ww[…]

Volvo car UX

Hur kommer det sig att ni ändrar fläkt o[…]

Xenonljus xc60

Dessa köpte jag https://www.24.se/fordon/bilt[…]

Batterifråga?

Varför inte bara öppna och kolla? Intr[…]