Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kompe
Glömde nämna...Kickdown wiren som dock är en lite känslig detalj på dessa bilar då många missar att kolla så inställningen stämmer. Har fått ställa om den på en bil där kickdown inte fungera tillfredsställande och växla som en påse nötter därefter. :mrgreen: Oljebyte(4000mil) är en viktig detalj många slarvar med dessvärre :x :cry: Men med ny olja Av bättre klass och ett nytt filter har dom fått nytt liv :-DD
av Zeus
Kan fortfarande inte bestämma mig vilken bil jag ska välja. Har en grymt fräsch redan, dock GL som gått långt och har ingen som helst utrustning. Har kört den ett par år nu och den skulle aldrig svika mig :oops: Dock så är GLT trevligare i utrustningsväg, känns fräsch och har somsagt bara gått 14k mil. Sen vet jag ju inte hur mycket bensin den drar ??:-/

En sak jag undrar till över automatlådan är att när man ligger och kör på någon av växlarna (ej lock-up) och gasar på precis så mycket att kick-down inte går in så slirar lådan så att man ska accelerera fortare. Ska den vara så?
Kompe skrev:Kvalitén på Volvos automatlådor till 700/900 serien är kanon! Pålitliga, driftsäkra och relativt lätt servade. :-)-)
Fanns med ZF-automatlåda också, den sägs vara pålitlig den med fast den är lite känslig för friläges-varvning har jag hört.

Har ägt fler volvo automater än manuella och jag är väldigt nöjd. Har haft AW70,AW71,AW72 och för stunden AW30-43.
Ända felet jag har märkt av på 700 seriens lådor är att solenoiden på sidan för manuell UR-koppling av överväxlen oftast inte fungerar pga att folk har använt knappen som en motorbroms för att växla ner ist för att göra en kickdown. :-(O)

Köpte en service sats nu i höstas till min gamle 745'a (AW70L) Metalfilter, packning + tråg packning. Så delar finns än att få tag på.
Även rören till kylaren gick att köpa nya då mitt ena färga min tumme blodröd. :roll: Så hörde om det gick att få tag på och det gjorde det. ;-//
Hur menar du där? Att man ligger med lock-upen i och trycker ur den när man ska sakta ner? Är detta skadligt?
av rid54
Lådan "slirar" inte! Det som händer är helt enkelt att momentomvandlaren gör sitt jobb och låter motorn gå upp i varv och omsätter lite ökat varvtal till högre vridmoment in till lådan, så att det blir lite acceleration. Det är alltså enbart hydrauliska fenomen i momentomvandlarens turbinsystem som gör att motorn låter som den slirar. Effekten försvinner inte, den omvandlas alltså från högt varv till stort vridmoment genom att skovelhjulen skyfflar omkring oljan på ett i förväg uträknat sätt. Momentomvandlaren kan faktiskt motsvara en utväxling på 2:1 och till det en motsvarande momentökning (alltså motorns vrid ökas till det dubbla) under vissa förhållanden.

Lock-up är en mekanisk ihopkoppling av motorn med växellådans ingående axel, man "kortsluter" momentomvandlaren. Detta ger bättre bränsleekonomi vid landsvägskörning. Det känns ofta som en uppväxling när den kopplas in. Lock-up brukar användas på högsta växeln enbart, eller på de två högsta växlarna. Den kan oftast inte påverkas direkt av föraren.
Val av motorolja

Jag har kört min 745-a (B234F 16V) på B[…]

Idag provade jag att låta tändningen va[…]

Vad kan förra T5:an kostat milen?

Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]