Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Fredrikbrodin skrev:Kan detta framkallas av att det är hål/otätt före lambdan?
Felkod 2-3-2 kan mycket väl bero på en läcka före Lambda sonden, men nog framför allt tjuvluft på insugssidan. Är lite osäker här, får kanske vänta på bättre svar.
Jag får/fick samma felkod när jag bytte till en justerbar BTR och "skruvade ner" bränsletrycket. Har inte kollat felkoder på ett tag nu, men det berodde nog på att det blev lite mager blandning när jag sänkte/minskade på bränslet.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
Fredrikbrodin skrev:Kan detta framkallas av att det är hål/otätt före lambdan?
Felkod 2-3-2 kan mycket väl bero på en läcka före Lambda sonden, men nog framför allt tjuvluft på insugssidan. Är lite osäker här, får kanske vänta på bättre svar.
Jag får/fick samma felkod när jag bytte till en justerbar BTR och "skruvade ner" bränsletrycket. Har inte kollat felkoder på ett tag nu, men det berodde nog på att det blev lite mager blandning när jag sänkte/minskade på bränslet.

Mvh
Lennart
Okej tack, för jag kom på att 1 utav dom 3 bultarna som gör att avgasröret hålls ihop med grenröret är av så tror det inte är helt 100 tätt där.
Och detta borde isåfall också göra att bilen blir slöare? Om jag inte tänker helt fel nu
Nästa gång du startar motorn kall så ska plåtskyddet runt grenröret vara bort plockat. Då kommer du åt att med händerna känna ordentligt efter läckage vid packningarna mot topplocket och mot främre avgasröret. Där hittade jag (efter mycket letande) en läcka på min motor. Första cylindern rakt framåt vid pinnbulten fattades 5mm packning.
Lambda sonden känner av att det är mer syre (det sugs in luft vid läckan) och ökar på med bränsle. Att den skulle bli "slöare" av det vet jag inte. 2-3-2 är ju tomgången, men den "drar" ju mer bensin i alla fall. Allt som inte är 100 (i alla fall 90% Ok) bidrar ju till att det går sämre.
Du får nog ändå "plocka" bort grenröret för att borra ur den "avbrutna" skruven, då blir det ju automatiskt nya packningar, och garanterat tätt.
Det var ju "massor" av sådana där (var och ett små) problem jag har hållit på med på min "pärla".

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Nästa gång du startar motorn kall så ska plåtskyddet runt grenröret vara bort plockat. Då kommer du åt att med händerna känna ordentligt efter läckage vid packningarna mot topplocket och mot främre avgasröret. Där hittade jag (efter mycket letande) en läcka på min motor. Första cylindern rakt framåt vid pinnbulten fattades 5mm packning.
Lambda sonden känner av att det är mer syre (det sugs in luft vid läckan) och ökar på med bränsle. Att den skulle bli "slöare" av det vet jag inte. 2-3-2 är ju tomgången, men den "drar" ju mer bensin i alla fall. Allt som inte är 100 (i alla fall 90% Ok) bidrar ju till att det går sämre.
Du får nog ändå "plocka" bort grenröret för att borra ur den "avbrutna" skruven, då blir det ju automatiskt nya packningar, och garanterat tätt.
Det var ju "massor" av sådana där (var och ett små) problem jag har hållit på med på min "pärla".

Mvh
Lennart
Har inte hunnit med att kolla efter läckor men nollade felkoderna och åkte en bra sväng och 3-1-1 kommer tillbaks fastänn hastighetsmätaren funkade hela tiden?? Bilen känns ryckig när man kör och mest på låga varv och bilen känns fortfarande väldigt seg och kör man på tex trean och gasar över 3000 varv känns det som den dör av lite men fortsätter lite sakta. Tomgången ligger mellan 700-1000 och hoppar lite grann, ka försöka göra rent gasspjället igen och försöka ställa in det så bra det går.

Kan det vara bränsletrycksregulatorn och hur kollar jag ifall den funkar som den ska?

Eller katalysatorn kanske kan vara igentäppt för bilen går tystare än någonsin och har ej gjort någonting med avgasröret.
Fredrikbrodin skrev:nollade felkoderna och åkte en bra sväng och 3-1-1 kommer tillbaks fastänn hastighetsmätaren funkade hela tiden?? Bilen känns ryckig när man kör och mest på låga varv och bilen känns fortfarande väldigt seg
Nu är jag ute i "ytterkanten" av mitt kunnande om detta.
Om signalen från hastighetsmätaren saknas (signalen kommer från mätaren (en koppling) så den fungerar oberoende om signalen kommer fram ill styrboxen eller ej) saknar ju styrboxen en av sina "parametrar" som bestämmer hur mycket bränsle motorn ska ha. Kan den då inte sätta systemet i "limp home mod" ? Kör man med nödsystemet går ju inte bilen 100%, kanske bara 50%. Någon annan kan säkert detta bättre.
Fredrikbrodin skrev:Kan det vara bränsletrycksregulatorn och hur kollar jag ifall den funkar som den ska?
Bränsletrycket mäter man lättast med en T-koppling innan railsen. Volvo har en "koppling" man skruvar emellan slangen från pumpen och railsen. Jag kapade slangen och gjorde en fast T-koppling (Festo tryckluftgrejer) så manometern sitter där alltid. Trycket ska vara 3bar med vakuumslangen borttagen. Finns nog bilder på "min" tråd. Om du tar bort vakuumslangen vid insuget och suger i den, ska det dels vara tätt (absolut tätt) och det får inte "smaka" bensin.
Fredrikbrodin skrev:Eller katalysatorn kanske kan vara igentäppt för bilen går tystare än någonsin och har ej gjort någonting med avgasröret.
Håller du handen bakom avgasröret ska det "blåsa rejält", även på tomgång. Jag provade en gång att tejpa ingen (till 75%) röret med 100mm papperstejp (skulle kolla ensam om det läckte). Det gick inte, det "blåste sönder" tejpen, fick räcka med 25%. Hittade läckan i grenröret ändå.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
Fredrikbrodin skrev:nollade felkoderna och åkte en bra sväng och 3-1-1 kommer tillbaks fastänn hastighetsmätaren funkade hela tiden?? Bilen känns ryckig när man kör och mest på låga varv och bilen känns fortfarande väldigt seg
Nu är jag ute i "ytterkanten" av mitt kunnande om detta.
Om signalen från hastighetsmätaren saknas (signalen kommer från mätaren (en koppling) så den fungerar oberoende om signalen kommer fram ill styrboxen eller ej) saknar ju styrboxen en av sina "parametrar" som bestämmer hur mycket bränsle motorn ska ha. Kan den då inte sätta systemet i "limp home mod" ? Kör man med nödsystemet går ju inte bilen 100%, kanske bara 50%. Någon annan kan säkert detta bättre.
Fredrikbrodin skrev:Kan det vara bränsletrycksregulatorn och hur kollar jag ifall den funkar som den ska?
Bränsletrycket mäter man lättast med en T-koppling innan railsen. Volvo har en "koppling" man skruvar emellan slangen från pumpen och railsen. Jag kapade slangen och gjorde en fast T-koppling (Festo tryckluftgrejer) så manometern sitter där alltid. Trycket ska vara 3bar med vakuumslangen borttagen. Finns nog bilder på "min" tråd. Om du tar bort vakuumslangen vid insuget och suger i den, ska det dels vara tätt (absolut tätt) och det får inte "smaka" bensin.
Fredrikbrodin skrev:Eller katalysatorn kanske kan vara igentäppt för bilen går tystare än någonsin och har ej gjort någonting med avgasröret.
Håller du handen bakom avgasröret ska det "blåsa rejält", även på tomgång. Jag provade en gång att tejpa ingen (till 75%) röret med 100mm papperstejp (skulle kolla ensam om det läckte). Det gick inte, det "blåste sönder" tejpen, fick räcka med 25%. Hittade läckan i grenröret ändå.

Mvh
Lennart
Tror du kan ha rätt om 3-1-1 för jag hittade detta :
Felkod 3-1-1 = Hastighetssignal
Villkor:
Om motorvarvtalet är över 2100 rpm, lastsignalen motsvarar dellast och styrenheten inte får någon signal från hastighetmätaren under 8 sekunder sätts felkod.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledning från kombinationsinstrumentet
Avbrott eller kortslutning till jord i ledning mellan kombinationsinstrumentet och givaren.
Felsymptom:
Tomgångsproblem.

Har inga grejjer till att kolla bränsletrycket så kanske får införskaffa sånna, men jag provade att suga i slangen mellan bränsletrycksregulatorn och insuget och tror inte riktigt att det var 100% tätt och jag fick en smak av bensin i munnen när jag provade och det luktade lite bensin från slangen.

Ska testa med avgasröret nån dag men har för mig att det är otätt efter katalysatorn där det sitter ihop med resten utav avgassystemet.
Fredrikbrodin skrev:provade att suga i slangen mellan bränsletrycksregulatorn och insuget och tror inte riktigt att det var 100% tätt och jag fick en smak av bensin i munnen när jag provade och det luktade lite bensin från slangen.
Då har du nog en liten läcka i membranet. Då får motorn dels en liten mängd bensin den vägen, dels kan inte BTR-en reglera riktigt med för högt bränsletryck som följd. Kolla på skroten, det är samma på alla, även 940. En del 940 har ett annat bränslesystem. Då sitter där ingen bränslepump under förarstolen, bara i tanken, så det är lätt att se. Även -91 års 740 kan ha detta system. Jag plockade från en 940 -95-a och den funkade kanon, dock kör jag nu med min justerbara från Misab. Glöm inte att ta o-ringen också. Har du chans så ta någon extra, det är samma till spridarna.
Angående hastighetsmätaren. På min (hade en krånglande ABS) hade det ärgat av en av 2 kablar till givaren på bakaxeln. Hastighetsmätaren fungerade ändå men ABS-en krånglade. Gjorde en "provisorisk" lagning och ABS-en funkade kanon. Den kabeln kanske "styr" den signalen till styrboxen också. Det är nämligen samma givare antingen du har ABS eller inte och hastighetsmätaren var ju dan andra. Det sitter en koppling direkt på givaren på "klumpen" på bakaxeln.

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
lennarte skrev:
Fredrikbrodin skrev:provade att suga i slangen mellan bränsletrycksregulatorn och insuget och tror inte riktigt att det var 100% tätt och jag fick en smak av bensin i munnen när jag provade och det luktade lite bensin från slangen.
Då har du nog en liten läcka i membranet. Då får motorn dels en liten mängd bensin den vägen, dels kan inte BTR-en reglera riktigt med för högt bränsletryck som följd. Kolla på skroten, det är samma på alla, även 940. En del 940 har ett annat bränslesystem. Då sitter där ingen bränslepump under förarstolen, bara i tanken, så det är lätt att se. Även -91 års 740 kan ha detta system. Jag plockade från en 940 -95-a och den funkade kanon, dock kör jag nu med min justerbara från Misab. Glöm inte att ta o-ringen också. Har du chans så ta någon extra, det är samma till spridarna.

Mvh
Lennart
Okej tack, har 2 reservdelsbilar (rätt skrotiga) hemma så har 2 att prova med så ska göra det imorgon, är det svårt att byta så allt blir rätt ?
Rtti trafiktjänst navigation

Hej Har en 2015 V60 där RTTI,n inte fungerat […]

Batterifråga?

cellerna syns inte genom plasten? Jag har ingen lu[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stoc[…]

Lätt åtkomligt, lossa luftslang och elk[…]