Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
1,8 liter/milen, då är det något fel. Min snittade ju 1,2 på 1000 mil, se min signatur. Då körde jag ekonomiskt, men det blev kick-down närsom tillfälle gavs. Med sport på växellådan växlar den senare ex ca 6000 rpm med full gas (utan kick-down) mot ca 4000 på ekonomi, släpper också lock-up direkt om man gasar.

Den ska inte tveka när man gasar, min drog riktigt fint redan från 1500 rpm.

Gällande ventilerna tickar de ju nästan alltid när de gått långt, antagligen därför volvo gick tillbaka till mekaniska sedan...
av rid54
Att hydrauliska ventiltryckare tickar eller låter är väl inte så vanligt? Min 960 gick som en viskning efter 33.000 mil, även gamla USA-motorer med hydrauliska tryckare går normalt väldigt tyst (när tryckarna är fyllda). Tror inte man ska acceptera oväsen från ventilmekanismen i Volvos B63.. eller B625.. -motorer. Sedan är det ju inte allt oljud som är "farligt", men tydliga knackanden kan nog vara -som föreslagits- någon tryckare som inte funkar ordentligt och det är nog inte så bra i längden.
av Volvo21
Andis skrev:Denna 6 borde inte knacka någonting. Dom jag hört har varit helt tysta förutom det vanliga lite små ljud när man öppnar huven och lyssnar.

1. Om den knackar gör rent vevhusventilation.
2. Kör rent motorn med ny olja och Wynns engine cleaner.

1,8 per mil låter väldigt högt tycker jag. Kan du köra en thaoe på 1,2 borrde du klara att köra V90 på 0,9-1,0 liter milen. Med samma kör sätt.
Inga motorlampor som lyser?
Kollat fel koder?
Tomgången är den helt silkes len? Eller är det oro och hård gång i den?

Med vänlig hälsning,
Andis

Den vandrar mellan 900 - 1000 upp o ner. Inte krafigt men lite.
Användarvisningsbild
av Perc
Sportläge på en automatlåda brukar göra att den blir mer pigg på att växla ner då man ger gas, och så varvar den ut växlarna mera under acceleration. Vid vanlig fiskörning brukar man sällan märka nån skillnad, inte heller vid full gas.
av Andis
Prova och gör rent vevhusventilation på den.

Skulle nog även kolla om du har möjlighet att inte troget är fullt med oljerester samt under ventilkåpan.

Tar du av ventilkåpan kan du passa på och mäta ventilspelet och se hur det är.

Tyvärr är väll dessa saker inte jätte enkla att göra på dessa motorer men om du har möjlighet.
Speciellt vevhusventilation skulle jag kolla på en gång om jag var dig.
Vajande tomgång kan ha med det att göra.

Med vänlig hälsning,
Andis
Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ja, milkostanderna drar iväg och alla som p&[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]