Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nivenko
Var ned hos volvo och köpte den omtalade bulten. Passade samtidigt på att gå in till mekarna och fråga om balansremmen. De sa att de av dem som haft en 16v har tagit bort balansremmen så nu är det avgjort för min del och till rätt kostnad dessutom:-). Det är inga problem att skaffa packboxar till kamaxlarna och vevaxel. Däremot verkar packbox till oljepump vara svår att få tag på om man inte köper den hos volvo. Hur viktigt är det att byta packboxar? Och kan man se om det är nödvändigt? Är det mycket mer jobb att byta dem för en van mek? Bilen drar lite olja men inte alarmerande.
av roh66
Hej!

Ja det beror på hur ofta du öppnar huven. :) Skämt åt sido. Om du nu byter "rubbet" lämna då
inte kvar tätningen runt oljepumpen obytt. Kila in på volvo igen. Inte lätt å avgöra när en tätning
börjar närma sig slutet. Inget merjobb i sammanhanget å byta tätningen till oljepumpen.
Det är viktigt å byta packboxarna då en oljeläcka tar död på kamremen.
Det är ingenting du ska snåla inn på om du vill göra det ordentligt.

Mvh.R.
av roh66
lennarte skrev:
roh66 skrev:Det sägs att effekten ökar med ca: 7 hkr.
20hk har jag hört, men det var kanske ponnys (Shetlands?) :P
Motorn är stark nog ändå och jag tycker den går jämt och fint, men jag har aldrig kört denna bil med balansremmen, så jag har inget att jämföra med. Den har gått drygt 41000 mil.

Mvh
Lennart
Vi säger 20 hk. låter jämt och bra! :lol: Har kört med och utan b.remmen.
Det är på dem högre varven 4500> man kan ana mer vibrationer utan remmen.

Mvh.R.
av nivenko
Jag måste precisera frågan om arbete. Är det mycket mer jobb att även byta packboxarna än att bara byta kamrem m rullar o spännare. Killen som gör jobbet är både bra och billig. Nu börjar jag få grepp på saken ifråga.
Användarvisningsbild
av lennarte
nivenko skrev:Är det mycket mer jobb att även byta packboxarna än att bara byta kamrem m rullar o spännare
En timma kanske, inte mer. Du måste demontera kamaxelhjulen och kugghjulen (både för kam och balansaxel) på vevaxeln. Dom sistnämnda sitter löst när remskivan på vevaxeln är borta. Kolla noga på märkningarna på motorblocket. (koll på "min" sida Kamremsbyte B234f där finns bilder på det. På min remskiva stämde inte märket på remskivan mot märket på kåpan och motorblocket. Det är motorblocket som gäller

Mvh
Lennart
av nivenko
Meken är både bra och billig så uppemot en timmas arbete gör ingen större skillnad. Jag köper kamrem mm, skippar balansremmen så får han avgöra vad som behöver göras. Tack för den stora hjälpen till novisen, men det skulle vara bra om ni också kunde hjälpa med overdriveproblemen se tråden för detta.
av nivenko
Fick en sista fundering kring att skippa balansremmen; Genom att motorn går lättare ska man få mer effekt men det borde rimligtvis också medföra att man får en mindre bensinförbrukning. Tänker jag fel eller?
Användarvisningsbild
av lennarte
nivenko skrev:det borde rimligtvis också medföra att man får en mindre bensinförbrukning
Du tänker säkert helt rätt, men se'n är det ju det där med gasfoten... :lol: 16V motorn är väldigt rolig att köra med.

Mvh
Lennart
Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ja, milkostanderna drar iväg och alla som p&[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]