Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jaka
Hej!
Det första du ska göra är att kolla gnista och bränsle!
1. Har du gnista på alla stift?
2. Har du soppa fram till spridarna?
av P165B
Idag söndag har jag bytt till nya Volvo original tändstift. Fick inte tag i tändkablar såhär på en söndag till en 740. Tycks ju vara special. Från 240 passar det inte i fördelare och tändspole. Har ingen specifik 740 tändspole heller att testa med för att se om tändspolen är paj.

Nu tänder ingen cylinder efter tändstiftsbytet :-(O) :shock:
Lika ologiskt som nya fördelarlocket också dödade gnistan.

Tack för tipsen det uppskattas mycket i detta krisläge!

Har oroande börjat få tvångstankar då jag ser mig själv starta traktorn och bära bort 745an med pallgafflarna...

Nåja jag ger inte upp i första taget för en Volvo :D

Vet inte hur jag kollar om bensin kommer fram till spridarna?
Däremot ser jag inte att jag får någon gnista på stiten om jag lägger ett på motorn med tändkabeln inkopplad.

Har startat i veckan på en cylinder efter jag laddade batteriet så kanske jag har en felkod nu??
Ska läsa på hur jag läser av signalerna och testa.
av P165B
Håll i er! :D

Felkoderna sa inga felkoder lagrade vareken på 6 eller 2, dvs tändning och bränsle.

MEN vi testade i mörkret med ett tändstift löst och flyttade mellan tändkablarna OCH vi har gnista på alla 4 stiften :lol:
Efter det så lossade vi den lilla vaccumslangen på insuget som går in vid gasspjället och spruyade in stratgas så motorn tände till och gick för en kort stund :-)-)

Summa summarum så är det på bränslesidan det inte fungerar.
Vad återstår då där att prova?

1 Ska kolla de 2 säkringar som styr bensinpumparna.
2 relät som sitter på expanstionskärlet ska bytas.
3 bränslepumpsrelä i bilen (brukar vara vitt eller grönt)
4 Bränslepumpsbyte?
av P165B
Är ju helt nybörjare på 700.

Hur kommer jag åt reläerna?
Går det att dra ut hela säkrings o relähållaren?

Verkar mycket trångt annars att byta relä.
av olofp
Pilla bort den lilla plastluckan/ramen som är vid cigarettändaren. Bakom den ska det finnas en eller två skruvar om jag inte minns fel
Användarvisningsbild
av toorop
bort med facket (askoppen) sitter en sköld, tryck på plattan som där askoppen satt bakom, nu ser du alla säkringar, ibland får man lossa över facket under stereon, för att komma åt, bakom säkringarna har du relän.. inget svårt.
Användarvisningsbild
av Jago
Man kan höra pumpen i tanken de första 2-3 sekunderna, när man vrider tändningen till läge 2.
Kolla först att pumpen går.
av P165B
Rapport måndag

Har nu bytt relät som sitter vid expanstionskärlet i motorrummet. Köpte ett nytt på Volvo.
Bilen startar INTE trots bytet!

Har bytt det vita bränslerelät som sitter inne i bilen i mittkonsollen.
Bilen startar INTE trots det bytet!

Kommer att bli en bil i nyskick när jag är klar då allt är bytt snart för motorstyrningen :lol:

Luktar lite bensin vid startförsöken...?
Pumpen hörs inte före startmotorn slår till.

Men lite efter jag släppt nyckeln från startmotorläget så surrar det i en pump en par sekunder efter startmotorn stannat.
Jag går och startar traktorn som startar lätt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Här är ju justerbara IPD toe-rods.. :-)[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]