Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ultra
Min kupefläkt fungerar inte.Men när jag tar jord från batteriet till den bruna kabeln vid fläktkontakten så går fläkten.Var är fläkten jordad?Har läst om alla fläktproblem men hittar inget som stämmer med mitt.
Är det någon som känner till vad det kan vara för fel?
av Rådlös
Du har nog hittat felet själv, dålig jord. Fungerar fläkten på alla hastigheterna? Du kan ju i så fall installera jordkabeln permanent i någon närliggande kabelstam och fixera den med eltejp så att det blir snyggt. Du kanske inte behöver dra den ända fram till batteripolen, men till en frisk och någorlunda ren jordpunkt nära batteriet med god anslutning. Försök gärna märka kabeln också så att någon framtida ägare efter dig inte blir förbryllad över vad det är för en okänd kabel. Eller skriv en liten pappersanteckning om det och lägg till bilens övriga papper.
av NilsO
Hur fläkten är kopplad beror på vilken typ av klimatanläggning bilen har. Vilken årsmodell är det, och har den AC? Har den automatisk klimatanläggning, "ECC", med siffergradering på temperaturvredet?
Användarvisningsbild
av lennarte
På min 745-a (-88B "vanlig" AC) satt jordkabeln från fläktmotorn i en av skruvarna (plåtskruvar) som skruvar fast fläktmotorn. Det gick inte att få ordentlig jord där (dåliga skruvhål och gummipackning mellan fläkten och kåpan). Fläktmotorn kräver ganska mycket ström = kräver ordentlig jord. Detta gjordes om när jag hade "nere" fläktmotorn för rengöring och smörjning. Jorden sitter numera i karossen direkt vid höger A-stolpe (bakom plasten vid bränsleboxen).

Mvh
Lennart
av Rådlös
Plåtskruv är egentligen ett elände. Gängorna som skruven ursprungligen skär upp i plåten, tuggar skruven sönder med tiden om tunn plåt. Om man skall renovera någon äldre enhet så är blindnitmuttrar ett bättre alternativ. Exempel: http://nfgab.se/sv/fastelement/7_blindn ... mutter-er/
Dom fungerar ungefär som en popnit och monteras med i några fall, samma verktyg (utbytt insats) Dom finns i en stor mängd utföranden, olika gängor, olika materialtjocklek, olika material etc. etc. Dock en liten pekpinne: Biltema säljer en "hobbysats" 12-953. Muttrarna är av aluminium och därmed tämligen mjuka. Men där någonstans går gränsen. Välj riktiga stålnitar i stället. Dom finns så det är inga problem med tillgången. Upp t.o.m M6 klarar man med handverktyg. Större gängor går bäst med kraftverktyg.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]