Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Chewie
Det verkar som om motorn tar/läcker vatten då nivån helt riktigt var väldigt låg när jag tittade, hittade även givaren, och när jag fyllde på slocknade lampan så jag har en läcka att åtgärda.
Ska prova lylartätningsmedel först innan större reparation då jag testat tidigare med lyckat resultat.
Tack alla för hjälpen!
Användarvisningsbild
av lennarte
Alla "hälla i" produkter är att se som en nödlösning när man är "på väg" och inte har möjlighet eller tid att göra en ordentlig undersökning. Är det nödvändigt att för att kunna köra vidare duger det lika bra med finmalen vitpeppar. Har gjort så på 2 av mina egna (skulle aldrig komma på tanken med någon annans bil), efter att jag konstaterat var det läcker (nedre delen av kylaren i båda fallen). En kompis jag pratade med om detta hade samma problem med sin traktor mitt i skörden, men han valde kanel i stället. Det blev en riktig pina, sitta på traktorn hela dagen och känna lukten av nybakade kanelbullar utan att kunna få tag i några. Men kylaren blev tät. Den var fortfarande tät på vintern när han lagade den "på riktigt." På min Mazda Pick upp höll det ett år, och på PV,n höll det så länge jag hade den (5 år efter). Så visst fungerar det, men det kan lika gärna börja läcka när man som allra minst vill bli stående.
Börja kolla på och omkring vattenpumpen, där kan det (ofta) läcka så lite så man ser det inte. Det "dunstar" av värmen, men man brukar kunna se spår av glykolen som "torkat in". Kolla efter att du kört motorn ordentligt varm och stäng sedan av motorn, då stiger temperaturen (och trycket) ytterligare (vattnet cirkulerar ju inte) och då kan man få se dom dropparna som e.v "pressar sig ut". Hittar du inga som helst spår av läcka någonstans (kolla vid värmekran och elementet i kupén också) så finns det en liten möjlighet att det kan vara topplockspackningen. Detta är lite allmänna anvisningar, 6-an är ju lite annorlunda mot "dom vanliga" motorerna och jag har inte jobbat med dom och har inga direkta "peka på" tips för övrigt för dessa motorer

Mvh
Lennart
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]