Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BullDoozer
Hejsan!

Jag skaffade en bruksbil för lite mer än ett år sedan. Bilen i fråga är en Volvo 940 '91 (B230FB).

Min tanke är att behålla bilen ett tag framöver och det har nu blivit dags för lite allmän översyn/service. Budgeten är lite begränsad så jag kommer försöka göra så mycket som möjligt själv.
Här är 3 saker som jag behöver lite råd och tips om.

Problem 1. (Lås)
För några månader sedan fick bilen påhälsning av några tjuvj**lar , lyckligtvis tog de sig inte in i bilen men de har sabbat mina dörrlås rätt rejält... :(
Det ser ut som de har slagit in en mejsel i låsen och försökt bryta upp dem (på båda dörrarna).

Efter att ha mejslat bort "täckplåtarna" på låscylindrarna kan jag använda dörrlåset på passagerarsidan.
Centrallåset styrs från förarsidan så det blir lite bökigt att behöva låsa upp på passagerarsidan för att sedan klänga sig in i bilen och låsa upp förardörren innefrån.
Efter att ha upprepat denna proceduren varje gång jag skall ut och köra så har jag nu bestämt mig för att göra något åt det.

Så nu till frågan:
Är det möjligt att flytta över den fungerande låscylindern från passagerardörren till förardörren och skaffa nya "täckbrickor"?
Eller är det bättre att skaffa en begagnad komplett låssats? Vill helst ha en och samma nyckel till dörr- och tändningslås.

Problem 2. (Bromsar)
På senaste besiktningen visade det sig att det blivit dags att byta bromsbelägg fram.
Jag har kollat upp att det är Bendix jag har.
behöver man någon monteringssats, specialverktyg?
Var köper man billiga och bra belägg?

Problem 3. (Kamrem)
Bilen har gått 24500mil, vad jag har hört från Bilbolaget så skall kamrem bytas vid 8000, 16000 och 24000.
fick även till svars att "-den motorn brukar hålla även när remmen går".

Själv tycker jag det låter lite vanskligt att inte byta den, Vad anser ni bör den bytas eller ej?
Klarar man av att byta den själv?
Behöver man specialverktyg? Bör man byta fler detaljer samtidigt ex. spännrulle mm?
Behöver servicemanual eller fixar man det utan?

Mvh Olle
av Anders1978
Låset vet jag inte ngt om

Men bromsbelägg är lätt att byta jag har för mig att de sitter med en 13 bult på baksidan,, sen är det bara att vika upp o ta bort beläggen...
Köp bra belägg på en gång då bra bromsar är ett plus de är inte så farligt dyra.

Kamremmen är heller inget svårt att byta,, bara du får märkningarna rätt,,, spännarn är bra om du byter med,,

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]