Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Räggör
Hej. Jag håller på och bygger en a-traktor av en 944 gl -93. När jag var ute och provkörde bilen så började varningslampan lysa. Jag fick fram felkoden 1-1-3 när ja felsökare den. Så jag kopplade bort plusspolen på batterit för att jag hade vart vid katalysatorn jobbat och trodde att ja kom åt kabel till lambdasonden eller nått. Sen när jag skulle ut o provköra den igen så gick de ungefär 1km sen började varningslampan lysa igen. Jag har köpt en ny lambdasond men de är samma problem med den med. Oavsett hur mycket och länge man står på tomgången och varvar så börjar den inte lysa. Det är bara när man kör bilen som den börjar lysa efter bara 1 km. Vad kan det vara för fel på den?

Volvo 944 gl
-93
B230fd
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du släcker felkoden och kopplar isär kabeln till lambdasonden (den svarta) och "drar in" den kabeln från Lambdan och en jordkabel som är fäst i motorn (viktigt) så du kan mäta spänningen på Lambdasonden. När du startar motorn (kall) ska du ha c:a 0,6V. När du sedan kör ska den ligga på ungefär samma, röra sig lite upp och ner men inte under 0,5V 0ch inte över 0,9V. Om du får andra värden är det något fel på Lamban. Varningslampan kommer att lysa (förmodligen) hela tiden och boxen "ställer om sig" till "link home mode" så du kommer att få fler felkoder, men detta är ett test för att se om lambdan fungerar riktigt. Om spänningen håller sig inom värdena, sätter du ihop kabeln till Lambdan igen, nollar felkoderna och kör en runda igen (med kabeln fortfarande kopplad till Lambdasonden) så ska nu spänningen växla snabbt mellan 0,1V och 0,9V om allt är riktigt. Använder du en digital multimeter så ska siffrorna snurra som på en spelautomat, så det är svårt att se något värde, men man ser om det går över eller under "gränsvärdena". Om detta är riktigt ska lambdan fungera och du får fortsätta felsökningen. Har du svetsat i bilen (Mig) utan att koppla bort batteriet, kan det ha hänt "saker" med elektroniken.

Mvh
Lennart
244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]