Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Flubb
Tjo, Ska göra ett oljebyte + filter på bilen. Någonting specielt man ska tänka på? Tex om man måste ha special verktyg.

Volvo 745GLE -88
av Arne
En oljefilteravdragare är lämpligt att ha till hands.
Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
Hej

Ta gärna med en tratt eller motsvarande så att inte oljan spiller ut på motorn.

passa på och byt kopparbrickan till avtappningspluggen också. kostar 13kr på volvo finns även på biltema för en mindre slant.

stryk på lite ny olja på gummitätningen på de nya oljefiltret och dra inte filtret allt för hårt.

kör en sväng med bilen innan oljebytet ochvarva gärna ut motorn innan bytet så att du får ut så mkt skit som möjligt.

Mvh siros
av klabban
Visst är det 1" eller 25mm hylsa som gäller för avtappningspluggen? Ingick inte i satsen som jag hade när jag stod på OKQ8 och skulle byta... Tur adå tt man kan låna verktyg där :)
av Amazon
Japp det stämmer. Den ingick inte i min hylsnyckelsats och inte i farsans heller men som tur är så hade han köpt en sådan för att ha just till oljebyten då han själv hade en gammal Volvo för ett tag sedan. Vad man bör tänka på vid oljebyten är väl att varmköra ordentligt. Sen så brukar jag starta upp motorn när jag har tömt den på olja och låta den snurra typ ett varv så brukar det komma ut en skvätt till. Sen så kan man ta en liten slatt ny olja och hälla i motorn med oljepluggen borta så brukar det rinna ut lite gammal olja. Just gamla Volvobilar brukar det inte vara några problem att byta olja i men det finns andra bilar med konstiga oljepluggar där nästan inga verktyg passar och där filtren sitter väldigt trångt och dumt till.
av Olle S
Det är svårt att få plats med filteravdragaren. Jag brukar banka igenom en skruvmejsel istället, även om det kan bli ganska mycket spill emellanåt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Pluggen är 25 mm, men det går ju bra med 1" också.

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]