Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av John23
Har en 945 (98) med ECC ca 30´000 mil.
Kupéfläkten kommer först igång vid ca 100km/h och då går den på alla 5 lägena. Stänger jag av bilen/startar igen så kan fläkten gå igång ibland direkt men inte alltid.

Har läst om både fläkt och motstånd, skall jag byta båda? Var får man tag i motstånd?

John
av Febben
Går fläkten igång ifall du knackar/bankar under handskfacket?

Ifall fläkten är "halvtrasig" så kan den låsa sig i ett halvläge ibland och starta först när den skakas om lite.
av Febben
Eftersom den verkar funka på alla lägena när den väl kommer igång så hade jag börjat med fläkten, var den vi bytte på polarens bil när han hade samma problem och efter det så har den funkat. Ganska enkelt att byta samt inte så farligt dyrt med en begagnad från skroten.

Du kan testa att montera loss fläkten slå till tändningen och se huruvida fläkten startar om du snurrar till fläkten lite när den står stilla, Håll hårt i den dock för det är ganska bra rotationskraft i den och akta fingrarna.
244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]