Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Febben
Hejsan!

Vill först och främst tacka för ett grymt forum som hjälpt mig mycket genom åren :)

Har råkat ut för ett bekymmer nu dock. AC kompressorn skar förra året vilket jag temporärt löste genom att koppla bort kompressorn och sätta dit en kortare rem vilket funkade bra. Under semestern nu så passade jag nu på att montera dit en ny AC kompressor och efter mycket svordomar så satt den äntligen på plats och jag kunde fylla på med köldmedium från envirosafe, Äntligen kyla!

Dock upptäckte jag efter testkörningen att drivremmen hoppat en kil utåt och låg på utsidan av servohjulet. Misstänkte att jag lyckats montera den fel i all hast och satte dit den korrekt igen. Dock så efter någon kilometers testkörning så gick en kil på remmen av och vid kontroll så visade det sig att remmen återigen hoppat ett steg.

Monterade dit en ny rem men direkt när jag testade den så såg jag att den direkt drogs snett mellan löprullen och AC kompressorn. Använde 1640mm remmen med löpning vevaxel-spännare-servo-generator-löprulle-ac. Testade att montera 1751mm remmen och drog den vevaxel-spännare-servo-löprulle-generator-ac. Vilket verkade funka och efter en testrunda på ett par mil så var remmen fortfarande hel verkade det som.

Nu har även denna remmen gått av på exakt samma sätt som de föregående (kört ca 10mil), byter jag tillbaka till den kortare remmen så är det inga problem utan då sitter remmen som det ska och gör inga tendenser till att vilja hoppa.

Vad jag kunde se när jag monterade AC kompressorn så finns det bara ett sätt att få den på plats och jag kunde inte se några justerings möjligheter.
Känns inte som att löprullen glappar något och AC kompressorn är samma modell som den jag bytte ut, Sanden SD7H15.

Kan det vara remspännaren som blivit dålig och inte mäktar med att hålla den längre remmen spänd i vissa lägen?
Eller är där någonstans man ska kunna justera remmens löpning som jag missat?

Bilen är en Volvo 960 -95 3.0

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]

https://youtube.com/shorts/pEjxtQsqqjI?is=eghLqGTZ[…]

Ser så här

Däckdimension

Ska du ha så mycket gummi som möjligt […]