Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej. En skum grej hände med bilen idag när jag åkte hem ifrån jobbet. Jo den dog som om att jag vred på nyckeln och sen när jag försökte att starta den igen så ser jag att kamdrevet ej går runt. Skruvade bort kåpan och får se att remmen sitter kvar så jag provade att starta igen och ser att inga drev på kamremmen går runt men fläcken går ju. Kan det vara något lager i motorn som har skurit ? Eller vad säger ni.
Det är dags att byta kamremmen. Förmodligen har den aldrig blivit efterspänd sedan senaste bytet och blivit lite slak. Då slits kuggarna av runt vevaxelhjulet så kamaxeln och kugghjulet till mellanaxeln står still. Fläkten drivs med ett kilrep från remskivan på vevaxeln tillsammans med generator, servopumpen till styrningen och e.v AC-n och har inget med kamremmen att göra. Motorn är Ok, på B230 motorn är där plats för kolvarna även om en ventil står helt öppen, så byt remmen så rullar det igen

Mvh
Lennart
244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]