Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo965
Volvo 965 91 B6304F motor som började med att vara svag med dåligt gas respons. Gick sen över att bara gå på 5 cylindrar.
Har ingen spänning upp till tändspolen på cyl. 6. Kan tändnings modulen sluta att fungera på bara en cyl? an det också vara orsaken till att bilen var orkeslös INNAN tändningen på cyl. 6 slutade?
Ny uppdatering. Träningsmodulen är bytt till 2,4 och6:ans cylinderoch den går nu på alla 6. Men där är fortfarande inte någon kraft.
Kan det vara något mer än luftmassemätaren?
Det finns väl en diagnostik box på dessa modeller också. Prova ett kolla efter felkoder, skriv ner dom du får fram, nolla boxen, kör en runda och kolla igen. Det kan finnas gamla felkoder lagrade som man kan bli lurad av.
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_940.pdf
Borde vara samma på alla 900, hittar ingen lista speciellt för 960

Mvh
Lennart
En snabb uppdatering av fallet. Efter att ha granskat alla fel koder. Enligt dem var där fel på allt som det går att ha fel på.
Tyvärr dessa gav mig inte så mycket hjälp, för det kunde bara inte blivit fel på ALLT på en gång.
Nu har jag bytt tändmodulen som jag nämnde tidigare och nu sist har jag bytt ut luftmassemätaren.
Bilen går som en dröm igen, precis så bra som en 6 cylindrig motor bara kan gå. Vilken kraft, vilket vrid, vilken glädje!
Nu skall jag bara hålla koll på hur mycket bensin den drar och se om jag kan göra några justeringar för mer kraft 8).
Ps. felkoderna är återställda och inget nytt. Ds
Grattis. Håller med dig, en rak 6-a i bra skick låter underbart. Angående många felkoder, ett fel kan ju generera flera olika felkoder beroende på att det kan bli flera "följdfel" av ett "huvudfel".

Mvh
Lennart
Jag misstänkte det att det blir så med dessa fel koderna.
Men nu till det tråkiga. efter att ha kört ca 2 mil med bilen då börjar han att tappa kraft igen. den går helt jämt. Inga misstäningar, ingar ryckningar, inget ting sådant Men kraft lös. blir svagare .?????????
Tacksam för ideer var jag kan let. själv är jag just nu bara matt och tom på ideer????
av rid54
Det är ju uppenbarligen inte tändningen, då skulle det bli misständningar och ryck. Luften kommer väl fram får man anta (det är väl mekaniskt spjäll?), så då återstår bränsletillförseln. Jag skulle fundera över bränsletrycket i den situationen. Det kan ju påverkas om det finns igensättningar i filter eller tanksilen, eller om pumpen är lite halvdan. Även bränsletryckregulatorn kan väl påverka om den är defekt. Sedan finns ju "allt annat" som styr bränslemängden, bland annat lufmassemätaren, spjällägesgivaren....

Går den liksom "lika dåligt" från början av en körning eller är den hyfsad ett tag och blir trött efter en stund?
just nu är bilen lika svag om den är kall eller varm. samma svaghet. när jag bytte tänd modulen och satte in den nya lmm så gick bilen som ett skott i natten. I dag när jag kört ca 2 mil försvann kraften tvärt. man kan jämföra det med att det saknas 100hp, men det går att köra och man kommer upp i fart efter ett tag.
Kan det ha att göra något med tempgivaren på bak sidan av motorn och hur mäter jag den för att veta? Kan kamaxel dreven flytta sig? ( har bytt kamrem precis)
Frågorna haglar, men det är bättre att fråga dumt än att förbli dum. 8)

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]

https://youtube.com/shorts/pEjxtQsqqjI?is=eghLqGTZ[…]

Ser så här

Däckdimension

Ska du ha så mycket gummi som möjligt […]