Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har precis samma problem, lambda sonds lampan lyser ett kort tag när den är så svårstartad, alltså efter att den gått igång, om man trycker på gasen så slocknar den lampan.
Min är en 940 från -91 har gått mer än 36000 mil.
Fel på temperaturgivaren, eller dålig kontakt någonstans mellan den och motorstyrningen, kan ge svårstartad motor varm.

Om motorstyrningen inte får någon temperaturgivarsignal antar den nämligen, i brist på bättre, att motorn är kall vid start, och sedan varm när den väl kommit igång. Det gör att motorn får för mycket bränsle vid varmstart.

Men då borde det satts en "felkod" – prova att läsa ut dem.

Mvh
Bilen har fungerat under sommaren, men felet är kvar i högsta grad, nu måste den ordnas.

Volvo 945, -96, Lätttrycksturbo, 17 000 mil

Fel symtom !!
Mycket svårstartad med varm motor, Vänta 15 min , startar direkt,
Lättstartad vid kall motor.
Drar bra och är stark, ok, Drar normalt med bensin
Ryckig gång vid svagt gaspådrag
Kan plötsligt varva upp till 2500 varv
Och stannar där uppe i ca 2 min
sedan tomgång igen, ca 800 varv

Bytta och rengjorda , kollade detaljer.
Felkoder kollade på verkstad, inga felkoder visades
Tändstift bytta
Hallgivare bytt
Fördelare bytt
Tändspole bytt
Tändmodul bytt
Tomgångsmotor bytt
Vakuum slangar bytta, alla !!
Spjället rengjort
Spjällläges kontakten kontrollerad och el mätt, ok
Bränsle pumps relä, kollat, ok
Luftmassemätare bytt.

Kan det vara:
Temperatur givaren för motorstyrningen
Bränslepumpen
Eller vad ? ? ?
Backventilen vid pumpen, sammanbyggd med pumpen.
Fick du någon ordning på bilen? Min 940 b230fk -96 har precis samma symptom: endast svårstartad när den stått en kort stund, ofta startar den några sekunder och skakar som fan (går den på 3 cyl?) och tomgången ligger runt 200 rpm, sedan dör den. Så får man hålla på att starta den flera gånger och rätt som det är så spottar den igång och sedan blir tomgången runt 2000-3000 rpm tills den blivit varm. Detta händer bara när man kört en kort sträcka så den inte hunnit bli riktigt varm och sedan stänger av den för att sedan försöka starta den efter en kort stund. Har den stått länge är det inga problem.

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]

https://youtube.com/shorts/pEjxtQsqqjI?is=eghLqGTZ[…]

Ser så här

Däckdimension

Ska du ha så mycket gummi som möjligt […]