Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Dirfors skrev:Kan jag lägga på ström direkt ifrån batteriet utan att riskera bränna motorn?
Ja, det är inga problem. Ett stift är intervall, ett är kontinuerligt och ett är jord.
av Dirfors
Ingen av motorerna går när jag kopplade in till batteriet. Kopplade även in en multimeter för att läsa av. När den är kopplad till endast jord på batteriet studsar siffrorna mellan 0 och 60mV för att gå upp till omkring 12-14V när jag duttar pluskabeln på batteriet. Känns väldigt ostabilt.
Oavsett vilket verkar jag iaf ha två döda motorer för tillfället. Får kontakta firman som sålde mig den senare och påpeka detta.
Användarvisningsbild
av lennarte
Du måste "dutta" på rätt kabel det finns 2 st pluskablar (3 st om det är 2 hastigheter). Den ena kabeln ska ha + ström hela tiden, det är för den automatiska tillbakagången och den andra är för att starta motorn. Sätter du ström på "tillbakagångskabeln" så händer ingenting om motorn är i "parkeringsläge". Sätter du ström på "startkabeln" ska motorn gå så länge kabeln är ansluten och motorn stannar när du tar bort kabeln. Har du "tillbakagånggskabeln" också ansluten går motorn till parkeringsläge när du tar bort "startkabeln"

Mvh
Lennart
av Dirfors
Tack Lennart.
Jag testade med båda pluskablarna för att se om det var någon skillnad, men motorn gick aldrig runt. Intervallkabeln (orange) var dock mer stabil i mätningen med multimetern, men det var också enda skillnaden.
av Dirfors
Problemet är löst med den nya motorn. Jag passade på att plocka loss och rengöra genomgången som Lennart tipsade om, där staget går igenom rutan samt smorde alla rörliga delar.

Tack alla för tipsen.
Drive / Hold

Aktivering: Funktionen aktiveras eller avaktiveras[…]

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]

https://youtube.com/shorts/pEjxtQsqqjI?is=eghLqGTZ[…]

Ser så här