Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tedse
Tjena, hittar massa trådar om det här men allt flyter ihop och går isär och alla säger olika. Så mina frågor lyder vissa själv klara och vissa inte.
jag har en b230fk och en b230ft och ska göra ett motorbyte. Så.
1.vilken är ltt respektive ftt.
2.Vilka år har dessa turbomotorer byggts.
3. skiljer årsmodellerna åt? (Och gäller det då både fk respektive ft?) (Om någon vet skriv gärna eller hänvisa till där det finns uppradat med tydliga skillnader!:) )
4.skiljer motorerna sig ifrån varandra mekaniskt mer än trycklockan? (Spridare osv?)
5. Skiljer sig topparna åt från de vanliga b230 (115 och 130 hk varianterna?) Kamaxlar osv.

Dumma frågor kanske och kanske missar något men skriv gärna vad ni vet! Eller hänvisa till någonstans där man kan de tydligt. Målet är att få det svart på vitt vad skillnaderna är!

Tack på förhand! Mvh Ted
Användarvisningsbild
av White
1.vilken är ltt respektive ftt.
# B230FK= Lågtrycksturbo, B230FT= fulltrycksturbo.
2.Vilka år har dessa turbomotorer byggts.
# Vet inte exakt.
3. skiljer årsmodellerna åt? (Och gäller det då både fk respektive ft?) (Om någon vet skriv gärna eller hänvisa till där det finns uppradat med tydliga skillnader!:) )
# På tidiga B230FT kunde det sitta ett Garret aggregat i stället för Mitsuaggregat.
4.skiljer motorerna sig ifrån varandra mekaniskt mer än trycklockan? (Spridare osv?)
# Nej, bara tryckklockan som skiljer.
5. Skiljer sig topparna åt från de vanliga b230 (115 och 130 hk varianterna?) Kamaxlar osv.
# Vet inte om det skiljer något på toppen, men det skiljer på kamaxel i alla fall. Sitter T-kam på turbomaskinerna.
av Tedse
Ja båda trådarna var matnyttiga absolut. Men turbo aggregaten, som jag fattar det har ft (garret?) fram till något årtal sedan Mitsu? Medan fk'n bara har Mitsu och fk'n kom först 1995. Har jag fattat fel? :)
Drive / Hold

Aktivering: Funktionen aktiveras eller avaktiveras[…]

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]

https://youtube.com/shorts/pEjxtQsqqjI?is=eghLqGTZ[…]

Ser så här