Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
Yaniz skrev:De ä la bara te och köra tes den går å. Motorn tar ju ingen skada, dessutom går den alltid av vid start av motorn. Har hänt mig tre gg. En gg på en 240 och två gg på 940. Har du bara med dej lämpliga verktyg (den stora bulten kan va jävlig) och ny rem, så går det la och fixa på en halvtimme.
Min gick som sagt av på motorvägen med vajerräcken :roll:
av Andis
Hederliga rödblocket.

Tänk om alla motorer var så enkla att byta kamrem på. Ända svåra är stora bulten nertil. Men.
Har för mig att dom riktigt gamla behövde man inte lossa stora bulten på utan man bara lossa dom små skruvarna som höll nedre remhjulen på plats. Så fick man dit ny kamrem. Men att dom nyare ser lite annorlunda ut och stora bulten måste lossas vid kamremsbyte. (Kan minas lite fel var ca 8 år sen jag byte sist på en rödblockare)

Hur som är man lite meck kunnig är det perfekt bil att göra sitt första kamremsbyte på. Om man vill spara pengar samt slippa oron att bli stående någonstans när man inte vill bli stående.

Med vänlig hälsning,
Andis
av Yaniz
Många gör fel när de försöker lösgöra stora bulten. Jag fick lära mig att inte lägga i 1:ans växel utan 4:ans, förlänga spärrskaftet med lämpligt rör för att åstadkomma hävstångseffekt, och därefter lösgöra bulten. Sen går resten på nolltid ... Får du inte på remmen korrekt, kan du få problem med att starta eller så bluddrar motorn ... Men det märks ganska omgående.
av Yaniz
Andis skrev:Hederliga rödblocket.

Tänk om alla motorer var så enkla att byta kamrem på. Ända svåra är stora bulten nertil. Men.
Har för mig att dom riktigt gamla behövde man inte lossa stora bulten på utan man bara lossa dom små skruvarna som höll nedre remhjulen på plats. Så fick man dit ny kamrem. Men att dom nyare ser lite annorlunda ut och stora bulten måste lossas vid kamremsbyte. (Kan minas lite fel var ca 8 år sen jag byte sist på en rödblockare)

Hur som är man lite meck kunnig är det perfekt bil att göra sitt första kamremsbyte på. Om man vill spara pengar samt slippa oron att bli stående någonstans när man inte vill bli stående.

Med vänlig hälsning,
Andis
Tror du har rätt. Vill minnas att jag inte behövde lossa stora bulten på 240.
av Yaniz
päpplet skrev:
Yaniz skrev:De ä la bara te och köra tes den går å. Motorn tar ju ingen skada, dessutom går den alltid av vid start av motorn. Har hänt mig tre gg. En gg på en 240 och två gg på 940. Har du bara med dej lämpliga verktyg (den stora bulten kan va jävlig) och ny rem, så går det la och fixa på en halvtimme.
Min gick som sagt av på motorvägen med vajerräcken :roll:
Mina tre gick samtliga av vid start och i minusgrader.
Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]