Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvokidde
Hallå, har en 945 -95 just nu. jag hade tänkt köpa en 940 istället som jag skall trimma, men nu till det att jag funderar på om jag skall köpa ett modell anpassat sportsystem eller svetsa ett eget.. Har ett egetgjort 3" på kobin men det blir inte så bra trots att jag klämt röret.. Kanske går att svetsa en egen liten "krök" där men vet inte hur riktigt.. Någon som har tips?
av Andis
Kanske inte förstått exakt din fråga.

Men ett tips om det är krångliga böjar som att dra det över bakaxeln.
Har jag kört med flexslang i metal av bra kvalité har hållit för mig samt blivit bra. Har då hel svetsat dom i rörändarna mot resterande rör.
Har för mig att autoexperten har ganska bra sortiment på såna.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av lennarte
2" räcker långt på en sugmotor, 2,5" är det på turbomotorerna (och 16V motorn) och då handlar det om + 200 hk. Ska du ha ut mer än 500 hk kan man börja tänka på 3". Kör du "race" är det lite annorlunda, men för gatkörning blir bilen mer svårkörd med 3" avgas. Det krävs ett (egentligen ganska noggrant) uträknat motstånd i avgassystemet som gör att motorn "andas" rätt. För lite motstånd ger en "orolig" motor som blir mer svårkörd vid "normal" körning, Men kör du tävling så gör det ju inget.

Mvh
Lennart
av Volvokidde
Nja det är precis innan kröken över axeln som de tar i.. :b sen är det väl just det att jag redan har börjat med avgassystemet eftersom att jag sakta men säkert har påbörjat mitt trimbyggge där minst 400 häst skall ur:)
Användarvisningsbild
av lennarte
Ok, Tänk bara på motståndet om du tycker bilen är "hoppig" och svårkörd i stadstrafik....Original avgas är väl tillplattat just där redan på original 2,5", har jag för mig. Eller var det framför dämparen.... :oops: Om det är problem att "få till" krökarna med 3", lägg dubbla 11/2" eller13/4" så blir det lättare att svänga uppåt (och neråt). Gör du dubbelt från katen kan du ju ha 2 små dämpare istället för en stor så tar det mindre plats på höjden (det bara "ploppade" upp medan jag skrev....).

Mvh
Lennart

Hej, Ps. Jag har skapat den här tråden[…]

Nu är 'länkarmen' bytt.. Men ställd[…]

Drive / Hold

Aktivering: Funktionen aktiveras eller avaktiveras[…]

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]