Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av erikandersson234
Hej! Har en Volvo 745 från 1989 som är ombyggd till a-traktor men nu har jag stött på problem med motorn som är en b230f, som går väldigt konstigt. När man startar bilen så varvar den upp till 1500 sedan ökar den snabbt till lite över 2500 sedan sjunker ner till 1500 och upp till 2500 igen, såhär håller den på och varvar upp och ner hela tiden. Uppstod när besiktningsmannen körde och testa den. Går inte jämnt även när man håller jämn gas.
Har kollat felkoder fick dessa:
1-3-1 =varvtalsignal
1-2-1 = signal från luftmassemätare
3-2-2 = renbränning från mätartråd
---------------------------
1-4-4 = lastsignal
2-3-4 = spjällkontakt tomgångsläge

Någon som har en tanke om vad det kan vara för fel?

MVH
Erik
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla så att inget har lossnat. Slangar till vevhusventilation, bromsservo elller liknande. Kablar till spjällkonntakt, LMM. Nolla felkoder (dom kanske är gamla) kör en runda och kolla igen. Hur var den innan, fungerade lambda och allt sådant. Rent spontant så verkar det som dom problem som jag hade för några år sedan, då hade gasspjället lossnat från spjällaxeln så man visste aldrig var tomgången hamade på.

Mvh
Lennart
av erikandersson234
Tack för svaret har kollat kablar och det verkar inte vara något konstigt men ska ta en nogare titt. Sen har jag även kollat slangar och provat spruta startgas runt insug och annat utan resultat . Sen vid gasspjället så sitter det typ som en svart "dosa" på utsidan som känner av hur mycket man gasar, för innan var tomgången fast på 3000 varv sen bytte jag den mot en annan jag hade och då började han gå såhär konstigt han gör nu. Lambasonden har lyst ända sen jag köpte den fast då hade den aningen hög tomgång runt 1500 varv men gick jämt. Problemet uppstod när besiktningsmannen varva ur den max under provkörningen.
Användarvisningsbild
av lennarte
erikandersson234 skrev:vid gasspjället så sitter det typ som en svart "dosa" på utsidan som känner av hur mycket man gasar,
Den "känner" inte av hur mycket du gasar, den känner (bara) av om du har full gas eller tomgång. Det är (väldigt) noga att det är rätt och noggrant justerat. Även gasspjälet är det noga med att det är rätt justerat. Har du koll på detta? Just justerig av detta och vevhusventilationen är nog det vanligaste problemen med hög tomgång.
Om inte allt är Ok och lampan lyser så fungerar inte systemer. Då går styrboxen in i ett "link home mod" som gör att du kan köra med den, men den går efter ett förinstält program.

Mvh
Lennart

Hej, Ps. Jag har skapat den här tråden[…]

Nu är 'länkarmen' bytt.. Men ställd[…]

Drive / Hold

Aktivering: Funktionen aktiveras eller avaktiveras[…]

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]