Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvorullar
SA4AQS skrev:Prova kläm ihop kylarslangen med något och varmkör bilen så ser du om mätaren stiger då kan du vara säker på att det är termostaten.
Bra idé. Ska testa det.

Hur mycket kylarvätska förlorar man ungefär om man lossar övre kylarslangen?
Får göra jobbet på gatan utanför och har då svårt att komma åt avtappningen under.
Tänkte byta slangen i samma veva. Vilken ände är smidigast att lossa först ? :)
av Rådlös
Den slangändan som sitter överst är ju bäst att lossa först för annars rinner ju mer vatten ur lite okontrollerat på en gång.
Men det är ju så här att kylarvätskan skall ändå bytas efter två år, så det kanske är läge för att tömma allt ändå? Om du lossar den undre slangen samtidigt så får du ut allt som är i kylaren. Men det finns mer kvar i motorn i det läget.
Det är inte glykolen i sig själv som åldras utan korrosionsskyddet. Det fungerar bara i två år. Detta låter kanske lite främmande för många, men kolla i instruktionsboken. Där står det. Och både glykolfabrikören och bilfabrikören säger samma sak. Två år!
När du står där på gatan och gör jobbet så se till att du har någon sorts balja att samla upp glykolen i. Glykol är potent giftigt för djur och miljö och får inte hällas ut varsomhelst. Och står du dessutom i ett bostadsområde så kan du vara säker på att det står många människor bakom gardinerna och kollar på dig.
Så överdriv gärna med först en balja och sedan en (två) dunk av något slag så att alla ser att du inte häller ut glykolen i rännstenen. Det brukar finnas någon större bensinstation i varje kommun där man får lämna ifrån sig dunken sedan. Det är för övrigt kostnadsfritt. Finns det ingen sådan bensinstation så är det kommunens sopstation som gäller.
Ditt kylsystem rymmer väl 9 - 10 liter, tror jag? Och lossar du slangen vid termostaten så rinner det väl av minst ett par - tre liter? Slangen i sig själv rymmer ju rätt mycket. Sedan kommer allt det som finns i topplocket också. Samt en slatt från kylaren också. Stäng värmereglaget så bromsar du lite flöde just då.
Användarvisningsbild
av lennarte
En sak till, öppna locket på expansionskärlet först. Är motorn riktigt varm är det tryck i systemet så om du då lossar slangklammern kan kylarslangen "åka av" av trycket och man kan bränna sig ordentligt. Nu blir ju inte din motor varm, men skruva av locket för säkerhets skull. Om du byter ut kylarvattnet i kylaren genom att lossa den nedre slangen vid kylaren så räcker det för att "fylla på" rostskyddet. Om kylarvattnet är rent och fint för övrigt. Är det grumligt och mörkfärgat, bör du byta allt. Och gärna spola igenom med rent vatten genom den den pluggen som sitter längst bak på motorn under grenröret. 2 liter glykol och resten vatten borde räcka

Mvh
Lennart
av volvorullar
Beställde ny kylare, slangar samt termostat från volvo och kommer åka till en gdshall och fixa detta. Har köpt mycket på biltema till bilen. Mycket har varit bra men vissa grejer har inte riktigt haft samma passform och den tiden har jag inte om jag behöver byta saker. Passar bra att göra oljebyte och lite annan service samtidigt. Ska köra långt i sommar och då känns det bra att veta att allt med kylningen är tipp topp

Tack för alla bra tips!
av volvorullar
Igår bytte jag kylare, slangar samt termostat. Den var en spricka i övre utgången på kylaren. Termostaten hade gått av så det förklarade mitt problem som nu är löst. Lite besviken på hur den nya kylaren från volvo såg ut då en del av dom små flänsarna hade skador(kanalerna såg hela ut och den läckte inget). Var tvungen att montera dit den ändå för att inte bli stående i gds-hallen. Tack för all hjälp!
Senast redigerad av 2 volvorullar, redigerad totalt 0 gång.
Funderade på en sista grej gällande jobbet jag gjorde. Det satt en 86 eller 87 graders termostat i bilen och den nya jag fått från volvo va på 92 grader.
Innan var temperaturmätaren i bilen strax innan mitten av mätaren nu är den strax efter mitten. Hur är det att köra med en 92 graders i högsommarvärme?
Kört med 92° sedan jag bytte termostat för några år sedan. Vet inte vad där satt innan. Hade problem med värmen i kupen, men det var min svåger (tidigare ägare) som lyckats skifta slangarna till värmepaketet när han bytte värmekran (AC, kranen sitter i motorrummet). Kört mycket tungt (båt och trailer väger semesterpackad c:a 18 -1900 kg) och många ton grus när jag lade sten på infarten. Vi har kört flera gånger mitt i sommarvärmen till Henån (26 mil enkel resa, med båten efter) utan problem. Jag är (nästan) säker att 92° monterades original på svensksålda bilar

Mvh
Lennat
.

Hej, Ps. Jag har skapat den här tråden[…]

Nu är 'länkarmen' bytt.. Men ställd[…]

Drive / Hold

Aktivering: Funktionen aktiveras eller avaktiveras[…]

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]