Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Matchmiss
Hej! Tänkte hjälpa en kompis med hans 940 LTT från 95 med b230fk motor.

Lite spec om hans bil:
-BSR Chip
-3" hela vägen
-15G Turbo
-Han hade 850 t5 spridare men bytte nu tillbaka till original
-större icc/kylare från 940 FTT/polar (tror jag det är?)

Han hade problem med att bilen drog mycket soppa, (blev även svarta märken i asfalten under utblåset) Och han tog då ur tändstiften och dessa var alla svarta utav sot. I samband med detta (om jag inte missat något) så slutade den starta.

Den går igång på startmotorn, och börjar sen tugga kort innan den verkar få soppa och försöker tända men tycks endast gå på 1 burk eller så och den rycker utav helvete och håller på så sålänge man håller gas, släpper man gas så dör den helt.

Den startade dock utav slump igår när han skulle visa hur den betedde sig, den gick då igång och gick riktigt risigt och lät ungefär som en gräsklippare och gick sakta bättre när han gasa upp den lite tills den tillslut lät som den gick ganska normalt?

Vi hör att bensinpumpen går och har även provat knacka lite på reläet och dragit ur säkringen och då tuggar den bara utan antydan på tändning.

Känns ju som han bör börja med att byta tändstift då han höll på med dom, och han har även bytt lamdasond nu.

Hjälp uppskattas
Användarvisningsbild
av lennarte
Turbo är inte min starka sida och sådana som är "mixtrade" med ännu sämre, men det är ju fortfarande en "vanlig" motor under allt "mixmix". Om du provar att suga i den lilla vakuumslangen till BTR-en så får det inte smaka det minsta bensin i munnen. Det händer att membranet i BTR-en blir läck på och då pumpar det bensin direkt in i insuget. Man ska kunna suga i slangen och täta med tungan, så ska vakuumet vara kvar i slangen. Sedan finns det ju felkoder att ta ut kanske.

Mvh
Lennart
av rid54
Det kan ju även vara tändningsrelaterat. Lite enklare kontroller som man kan göra av lock, rotor och kablar är måhända en bra idé.
av Matchmiss
lennarte skrev:Turbo är inte min starka sida och sådana som är "mixtrade" med ännu sämre, men det är ju fortfarande en "vanlig" motor under allt "mixmix". Om du provar att suga i den lilla vakuumslangen till BTR-en så får det inte smaka det minsta bensin i munnen. Det händer att membranet i BTR-en blir läck på och då pumpar det bensin direkt in i insuget. Man ska kunna suga i slangen och täta med tungan, så ska vakuumet vara kvar i slangen. Sedan finns det ju felkoder att ta ut kanske.

Mvh
Lennart
Kanon! Vi får prova det, jag sa till han att han skulle kolla slangen till BTR för den ska vara helt torr då det är en enkel tryckklocka. Men med att suga visste jag inte så det får vi prova! :-)-) Felkoder går tyvärr inte att ta ut i nuläget, hans OBD dosa är stendöd, vettetusan vad det är och jag har tjatat på han sen han köpte bilen att fixa den... :oops:
rid54 skrev:Det kan ju även vara tändningsrelaterat. Lite enklare kontroller som man kan göra av lock, rotor och kablar är måhända en bra idé.
Tändstiften är relativt nya fick jag reda på nu, och han har även öppnat fördelarlocket och tagit bort ev. fukt osv samt tändkablar är bytt har jag för mig.

Jag pratade med han precis (vilken bra kompis jag är 8) ) och berättade om tråden här och gick även igenom massa saker han borde göra. Han har ju en 940 Polar ståendes 1 meter brevid så jag sa ju att han fick göra uteslutningsmetoden och byta en sak i taget för att se om något reagerar.

Jag sa blandannat detta: (fyll gärna på om jag glömmer saker)
Tändspolen
LMM
Spridarreläet(?) -det som sitter fram någonstans (satt på expansionstanken på min gamla 740 88a)
Impuls/svänghjulsgivare & Kamaxelgivare (dessa har jag på min 850, vet inte om både finns på 940 och heter samma sak men?)
Bränslepumpsreläet
BTR - Om han får antydan av bensin i slangen etc

Det är ju en början iallafall!
Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

Volvo car UX

Den har kommit till min app nu men vette fan om ja[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]

Hej, Ps. Jag har skapat den här tråden[…]