Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har ett ganska stort problem med bilens Immobilizer.
Har då en 965, Immobilizern är den i form med en pinne man skall sticka in för att få ett fast sken inför att starta bilen. Har ingen larmdosa till den heller.
Men den vill verkligen inte den får aldrig fast sken och släpper därmed inte startspärren. Har testat allt jag kan komma på. Har testat bygla relä 210/211 mellan 50F och 50E. Kontrollerat allt kablage så det är helt. Kopplat ifrån batteriet, dragit säkringar o stoppat tillbaka. Ja som sagt gjort allt.
Är det någon som vet hur man kopplar bort det? Eller vad man ska göra. Inte ens Volvo verkar ha speciellt stor koll på just denna modell av Immobilizer.
LillGrip92 skrev:Har ett ganska stort problem med bilens Immobilizer.
Har då en 965, Immobilizern är den i form med en pinne man skall sticka in för att få ett fast sken inför att starta bilen. Har ingen larmdosa till den heller.
Men den vill verkligen inte den får aldrig fast sken och släpper därmed inte startspärren. Har testat allt jag kan komma på. Har testat bygla relä 210/211 mellan 50F och 50E. Kontrollerat allt kablage så det är helt. Kopplat ifrån batteriet, dragit säkringar o stoppat tillbaka. Ja som sagt gjort allt.
Är det någon som vet hur man kopplar bort det? Eller vad man ska göra. Inte ens Volvo verkar ha speciellt stor koll på just denna modell av Immobilizer.
Och folk som klagar på Chrysler Voyager...

Till skillnad från Voyager så måste väl 960 och Mitsubishi (mfl.) bytas ut eller kodas om med ny larmdosa?
Vad jag vet ska det gå att koppla ur/ bygla den så startspärren inte slås i.. men får fan inte till det så alla tips är välkomna.
Vet att vid just denna modell av Immobilizer med "pinne"så är det inte ett helt okänt fel, utan snarare ganska vanligt fel. Men ingen skriver ut hur man skall göra för att koppla ur skiten,m
Har dock ingen larmdosa, så larmet ät urkopplat. Sen så är de ju den där lilla pinnen man ska in i hålet med som styr själva immon.
Nu var det iof ett tag sedan jag fixade med detta eftersom jag skrotade min 960 för 2 år sedan. Men den informationen jag lyckades få fram var att det var VDO som tillverkade dessa. Jag hittade även någon monteringsanvisning på nätet, men den var inte till hjälp eftersom alla kablar var märkta med klistermärken som skulle tas bort vid installationen.

Har du provat att ge ge ström direkt till solenoiden på startmotorn med nyckeln i läge två? Om det funkar att starta så skulle det väl gå att dra en ny kabel direkt från tändningslåset (eller 50E om immobilizern är kopplad efter)? Men antar att immobilizern även bryter strömmen till motorstyrningen eller liknande...
Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

Volvo car UX

Den har kommit till min app nu men vette fan om ja[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]

Hej, Ps. Jag har skapat den här tråden[…]