Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av PerAsk
Volvo 940 automat -93. 23000 mil.
Bilen har på senare tid ibland börjat att misstända förskräckligt. Oftast så startar den när den är kall med några småryckningar i efter några sekunder, men det försvinner.
Sedan kan den ibland när jag har kört den och parkerat en stund, bli nästan omöjlig att starta. Den går på 1 eller 2 cylindrar och någon gång verkar den att baktända när jag försöker att starta. När jag får igång den så går den bättre om jag tar bort tändstiftskabeln till 1:ans cylinder (har inte provat någon annan cylinder) och då den bara går på tre cylindrar. Sedan kan följande hända. Oftast så efter en stund gå går den fint på tomgång, men så fort jag lägger i växel så börjar den att misstända. Lyckas jag få rull på den så kan jag köra genom att gasa med höger och bromsa med vänster och hålla varvet över 2000 varv då går den skapligt och jag kan köra 90-100 på landsväg på sk. "smyggas, men så fort jag trycker på gaspedalen så börjar den misstända. Så småningom försvinner detta och den går som den ska i flera dagar.
Det verkar kunna vara ett fuktproblem, för ett par gånger, senast idag, så har jag råkat ut för detta då jag har tvättat med högtryck. Innan gick bilen bra, men på väg från tvättanläggningen stannade den mitt i en korsning och det var med nöd och näppe jag fick igång den igen.

HJÄLP
Per
av PerAsk
Har nyss läst av felkoden 2-1-4, vilket är impulsgivaren. Den lär sitta vid svänghjulet någonstans. Är det knöligt att byta den??
av ulla245
Jag skulle också vilja veta om det är svårt att få den vevaxelgivaren, om den går sönder blir det jobbigt, finns den ngn som har ngt bra knep för att den inte ska gå sönder ?
av rid54
Detta låter lite som överslag/överledning i fördelarlocket. Gnistan kommer helt enkelt både till rätt cylinder och även till "nästa", vilket ger usel motorgång och även det lustiga fenomenet att motorn går bättre när man kopplar ur en cylinder. Fukt kan påverka, absolut. Vet ej om impulsgivaren kan ge detta problem också, men ett fördelarlock är kanske inte oöverkomligt att byta rakt av.
av kallek750
Min 945a 945a bara dog förra sommaren. Bytte både impulsgivaren och tändmodul.
Rotor fördelare kablar var nya.
Felet var tändmodulen. (Liten metall o plast låda) på vänster inneskärm. Jag köpte en på Biltema 300 kr(funka inte. Misstände och ryckte.varvräknaren hoppade ) fick köpa ny på Volvo 800 kr men den funkade. Impulsgivaren köpte jag på meca ca 700 kr .lätt att byta sitter på toppen av sprängkåpan rakt nedanför fördelaren. Bara en skruv sedan lossa försiktigt (lite wd40) sedan en liten kontakt fäst på torpeden.
Lycka till.
av PerAsk
Löst problem (tror jag)
Bytte impulsgivaren vilket var lätt när man tagit bort fördelarlocket. Bara lossa skruven till givaren och den hoppade ut av sig själv. Dessutom var det bra att få se fördelarlocket som såg skitigt och solkigt ut invändigt. Nytt lock och rotor och ny givare. Allt verkar funka nu.
Tack för tipsen
Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

Volvo car UX

Den har kommit till min app nu men vette fan om ja[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]

Hej, Ps. Jag har skapat den här tråden[…]