Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gremlins
Tjena!

Jag har oljeläckage på bilen och min första tanke var att oljetrågspackningen eller pluggen va felet men det var inte nån utav dem, vi har lyft upp bilen men lyckas inte hitta oljeläckage förutom att det kommer uppifrån motorn vid mitten ungefär. Vad är standard läckage på dessa?
Användarvisningsbild
av lennarte
Oljetryckskontakten, sitter på höger sida framför oljefiltret, kan även vara oljefiltret (ovanligt). Då rinner det ner på framvagnsbalken. Bakre vevaxeltätning, då kommer det droppar i ett litet "hål" mellan motor och växellåda. I samtliga fall när det läcker ut olja kan det vara vevhusventilationen det är fel på (tät). Öppna oljepåfyllningslocket och lägg det löst på hålet. Du får hålla försiktigt i det, men om man lyfter försiktigt i det så ska man känna att det "sugs fast". Det suger inte så mycket så locket "blir kvar", men det ska kännas att det "suger" om det är riktigt.

Mvh
Lennart
Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

Volvo car UX

Den har kommit till min app nu men vette fan om ja[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]

Hej, Ps. Jag har skapat den här tråden[…]