Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoRaggarn99
Hej!

Bilen har nu fått för mycket rost och det börjar bli dags att rost laga skiten. Det vissa sig att det hade runnit in vatten under färgen och legat och rostat, det kommer rost vatten när man trycker lite över skadan. Och då till min fråga:

Hur lagar man bäst rost på bakskärmen på en Volvo 944? Måste man skära ut eller?

Har tyvärr ingen bild på skadan. :oops:
Men har en bild som visar vart skadan sitter. (lånad bild) Bild

Tacksam för svar då jag är rätt ny på med att meka med bilar och hålla på med plåt.

//VolvoRaggarn99
av Arne
Haar det rostat igenom så måste du skära ur en ny plåtbit. Är det ytligt så använd kemisk roststoppare. Grunda och lackera efteråt.
Användarvisningsbild
av VolvoRaggarn99
Vad är bäst att slipa bort rost med, något speciellt sandpapper?
Och ska göra något mellan att man har slipat rent och ska börja spackla?
av sicnarf
Hur mycket du än slipar med sandpapper eller slip borste så får du aldrig bort all rost från porerna. Det kommer tillbaka så småningom. Kanske ett eller två år senare.
Användarvisningsbild
av lennarte
sicnarf skrev:Hur mycket du än slipar med sandpapper eller slip borste så får du aldrig bort all rost från porerna. Det kommer tillbaka så småningom. Kanske ett eller två år senare.
Det är riktigt, men det finns metoder. Blästra, med sand eller kopparslagg. Kräver dock trycklyft och en (ganska) rejäl kompressor. Sedan en bra grundfärg och det viktigasre av allt (som väldigt ofta glöms bort). Lacka med topplack. Grundfärgen släpper igenom fukt så kommer det ingen lack på relativt omgående, så är allt jobb förgäves.

Mvh
Lennart
Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

Volvo car UX

Den har kommit till min app nu men vette fan om ja[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]

Hej, Ps. Jag har skapat den här tråden[…]