Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Theodoore
Hej!

Har ett problem med min bil som jag inte blir klok på. Drar hela historien för att försöka få er att få med helheten. Ska försöka att inte göra en wall-of-text bara. 8)

Började med att jag startade bilen en morgon och gick som vanligt på tomgång, plötsligt så tändes lambdalampan och den gick ner till ca 500 rpm. Gick ändå att köra men den var svagare, orkeslös. Hade besiktning samma dag och den gick inte igenom pga värden som var helt åt h-e.

Sedan gick den bara sämre och sämre. Man fick hålla gasen i bott bara för att hålla den igång på tomgång.

Bogserade hem den och då startade den inte alls till slut. Detta har jag kollat/bytt:

- Båda pumparna går, det finns bensin på den.
- Bytt bränslefilter.
- Den får gnista och den hostar på startgas. Annars går allt bara runt på startmotor.
- Fördelaren ser bra ut, rotorn likaså.
- Bytt kallstartsventil, tomgångsmotor och tempgivaren till insprutet. Ingen skillnad.
- Bytt spridare
- Bytt spridar- och bränslerelä.
- Bytt lmm.
- Kollat alla slangar och rör men de ser fräscha ut.

Enda jag har kvar nu som jag funderar på är lambdasond, katten (tätt?) eller spridarmotstånden? Men tycker själv att bilen åtminstone ska starta om det är lambda eller katten? Spridarmotstånd, vet inte jag. Kan det vara det? Sjävla styrenheten? Är det värt att prova något av det eller kan det vara något annat som jag har missat?

Hjälp, före jag skrotar ner båda istället för bara ena. :twisted:
Användarvisningsbild
av lennarte
Du skriver inget om att du har kollat felkoder. Det är en stor hjälp vid felsökningen. Här står hur du gör om du inte vet, eller har gjort det innan,
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=31891
Det är hål 2 och 6 som är intressanta. När Lambdalampan tänds finns det en (eller flera) felkoder lagrade i styrdatorn. Det finns även så du kan "testa" att vissa funktioner fungerar. Typ spridarrelä, tomgångsmotor, varvtalsgivare och en del saker till. Kolla här. Diagnosfunktion 2 och 3.
http://www.mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_740.pdf
Du skriver inget om status på tändstift. Om dom är gamla och ner surade, kan det vara svårt att få motorn att gå även på startgas. Har du kollat så inte kamremmen hoppat en kugg eller två

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 4 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
av Theodoore
Har felkod som visar fel på LMM. Men har provat byta den ifrån en bil som startar utan problem och det hjälper inte. Vi raderade felkoder och den har inte kommit tillbaka efter detta. Det är samma serienummer osv på LMM så kan inte vara olika heller.

Spridarrelä, tomgångsmotor och allt det där är ju bytt ifrån en bil som gick fint innan den skrotades ner. Så allt det är uteslutet.

Kamrem har jag inte ens tänkt på, kan ju vara värt att kolla. Ska även byta tändstift till helgen, även om de såg relativt fräscha ut, hela tändsystemet gör egentligen det.

Ska även prova byta lambda och hela kablaget till det. Tycker bara inte att det ska vara det som är felet.

Tack som fan för tipsen än så länge, om några har något mer man kan kolla så spamma på med tips!
av sicnarf
Hur ser gnistan ut? Kanske din vevaxelgivare har lite glapp och funkar inte så bra. Ta och titta på den under bilen och i kontakten i motorrummet. Ta två startkablar, sätt en från batteri till motor och en från batteri till kaross, för du kanske har jordfel. Vad är det för tändstift? Och hur ser de ut? Nån del som du har bytt i bilen är kanske icke fungerande och gör att din bil inte startar. Sätt tillbaka del för del i den andra bilen och testa om den delen är ok. Har du kollat kamremmen? Testa bogsera igång den och se vad som händer. Kollat luftfilteret förresten?
Användarvisningsbild
av lennarte
Theodoore skrev:Vi raderade felkoder och den har inte kommit tillbaka efter detta.
Felkoderna kommer inte tillbaka förrän motorn startat och "gått" en stund. Även om LMM-en är felaktig ska motorn gå i "link home" mode, alltså skulle den starta. Om det inte finns felkoder (förutom den på LMM-en) så borde felet vara något som inte är relaterat till bränsle eller tänd boxarna. Typ tändstift, kablar , lock. Även då kamremmen och som "sicnarf" skrev Jordfel och liknande. Du kan prova givaren på svänghjulet genom felkodsboxen. priva några gånger och "ryck" i kablarna, ta bort och rengör en. Står på en av länkarna jag skickade. Kolla även noga kablarna på insugningsröret där railsen ör fastskruvad. Det är jordkablarna för insprutnings och tändsystemets givare och reläer. Kolla särskilt så kablarna sitter fast i kabelskorna, lödd dom gärna vid minska misstanke. I Volvos verkstadsböcker står en massa om hur man mäter och felsöker.Det finns på "nätet" , e.v på detta forum. kolla på tips och trix eller FAQ

Mvh
Lennart
av Theodoore
Tack tack och åter tack för alla förslag!

Har inte hunnit ta mig tillbaka till bilen pga extremt mycket jobb på sistone. :-(O)
Men ska försöka imorgon eller på Söndag igen! Kommer uppdatera när jag fått tummen ur och att bilen går igen. :wink:

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]

XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]