Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hej!

har en 740 gle -88 med en inkopplad LED ramp, och var ute och körde några mil och led rampen var tänd rätt länge i några mil och funkade precis som det skulle tills dagen efter.

Nu glöder vänster lampa hela tiden, och helljus lampan i mätarhuset glöder också hela tiden. Högra lampan funkar som den ska på hel och halvljus och allt annat funkar,

LED rampen är nu urkopplad men det var inte felet, har bytt lampa i vänstra lyktan utan resultat, jag har även provat jordningen som finns i vänster innerskärm där det sitter jord till lyktan m.m.

men vad kan vara fel och hur ska jag fortsätta? börjar bli rätt trött på skiten nu
Kan också vara något med jordningen "internt" i lampan. Prova kabelanslutningen på "stumpen" mellan glödlampan och lamphuset . Hjälper det inte så är det som " Rådlös" skriver, dålig kontakt någonstans. Var tog du strömmen till rampen? Har du "reläat" den eller tagit direkt från helljuset? har du tagit strömmen direkt från helljus kabeln (vänster sida) Han du "överbelastat säkringen (17?) den säkringen går till vänster helljus och kontrollampan. Det sitter ett relä till ljuset bakom säkringarna, men hade det varit fel där borde det vara fel på båda. Sitter en kopplingsplint (förutom den i lamphuset) vid vänster A-stolpe stift 1
Har fuskat lite genom att titta på elschemat... :oops:

Mvh
Lennart
okej ska mäta lite idag och se vad jag får fram!

rampen är kopplad med relä
87 - plus till rampen
86 - skarvat in på helljuskabeln ifrån höger lykta
30 - direkt från batteriet
85 - jord

Det har funkat på andra bilar när jag kopplat extra ljus iallafall...
Elchemat jag har är för -88 och framåt och där går säkringarna 17, helljus vänster och kontrollampan. 18 helljus höger, 19 halvljus vänster och 20 halvljus höger. Så det verkar som jordfel, alternativt dålig kontakt någonstans. Kolla kopplingsplintarna jag skrev om, kolla även undersidan av säkringarna/reläna och kolla även glödtrådsvakten. Den kan orsaka underliga fel. Det går en kabel till varje "glödtråd" så felet borde ju vara efter det delar sig i säkringsdosan. Alltså kopplingsplint vid vänster A-stolpe eller i strålkastaren. Alt. själva glödlampan. Eller jordfel vid vänster innerskärm. Det är samma jordkabel till både hel och halvljus ( per sida) och försvinner jorden så jordas hel och halvljus "i varandra" med påföljd att iinget av dom lyser som dom ska.
Reläet är kopplat som från "skolboken" :lol:

Mvh
Lennart

Edit, såg att jag skrivit fel... :oops:
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]

XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]