Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av carl
Min nyköpta 740GL -88 (B230F) har fått för sig att tappa ström under körning. När man är ute och åker så stänger stereon av sig, sedan slocknar instrumentbelysning, lampor och all annan el och sist så börjar motorn hacka och stannar. Sedan kan man vänta några minuter, sedan går den igång som en klocka och kan gå runt en mil till innan den lägger av igen.

Har någon en idé om vad det kan vara? Jag har bytt laddningsrelä men det hjälpte inte. Har provat med en vanlig multimeter att mäta batterispänning (vet dock inte hur jag mäter laddningsspänning) och märker att när bilen lägger av är batterispänningen på ca 8 volt. Sedan stiger den igen till mellan 11 och 12 volt. Om jag laddar batteriet manuellt så kommer jag längre innan den lägger av.

Jag antar att det måste vara antingen fel på generatorn eller att någonting drar alldeles för mycket ström utan att lösa ut en säkring.. Men hur går jag vidare, tex mäter laddspänning?
Användarvisningsbild
av Crille
När motorn är igång ska du ha mellan 13 till 14V Du kan mäta på batteriet.

det är mest troligt att det är fel på generatorn.
Byt generatorn och bilen kommer garanterat fungera utan problem.
av carl
Tackar!

Jag funderar isf på en grej... Det låter som att jag har ett gäng kanariefåglar i motorrummet, och jag antar att det är fläktremmen som slirar... Men det borde väl också kunna vara generatorremmen? Remmen är tandad, men det ser ut som att det är blanka hjul den sitter på. Om det är generatorremmen, borde det kunna ge så kass laddning att det blir såna här problem?
Användarvisningsbild
av olafixar
carl skrev: Om det är generatorremmen, borde det kunna ge så kass laddning att det blir såna här problem?
Jepp! Är det inte det så byt kolen i generatorn.
av carl
Tack!

Då skall jag byta remmen först eftersom det är billigast, se om det löser det, annars köper jag en generator på skroten. Kolen har jag redan bytt.
av Arne
Kolla jordkabeln mellan motor och chassie, kolla även pluskabeln där den går ner till startmotorn.
av carl
Tack! Det skall jag kolla. Jag har nu bytt generator, generatorrem och laddningsrelä utan att det hjälpt... Så jag antar att det måste vara någonting som "käkar upp" strömmen..

Har också provat att jorda ihop generatorn med massa saker med startkablar, hjälpte inte heller... Men pluskabeln till startmotorn skall jag kolla.

Det lite knäppa är också att efter att jag bytte generator+generatorrem så blev det lite bättre, men inte bra. Spänningen sjunker fortfarande. Fast det var väl kanske bara generatorremmen som gör att den laddar lite bättre isf antar jag, men att strömtjuven fortfarande finns kvar.

Jag kunde iallafall bända så jag fick u[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]

Vilken packbox ?

Packboxen mellan motor o låda läcker ol[…]