Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,
Tänkte berätta om en episod som hände igår.
Körde hem från jobbet med min Volvo 945 (-97 25000mil) när det börjar bli kraftig obalans i framvagnen. Punktering?
Stannar och det luktar bränt bromsbelägg. Vänsterfram där bromsen ligger lite till. Inte supervarm fälg utan under ~70grader.
Åker hem och ska byta oket då jag köpt nytt Biltema ok (samt målat det). Såg nämligen i höstas att den yttre packningen var kass.
Tar av oket och bytar det, fort gjort. Ser då att det nya Biltema oket har bromsanslutningen på sidan och inte där uppe.
Hur tänkte dom där? Bromsslangen räckte inte till om man skall svänga. Hur fasiken kan man sälja ett sånt OK? Det är ju inte kompatibelt med det gamla.
Nåväl smörjer upp det gamla och sätter på det igen.
Nu går det inte att få upp något bromstryck. Går inte hur vi än luftar. Luftar alla fyra hjulen, allt fungerar bra.
Där är hyfsat bromsmotstånd men när motorn startas och bromsservon hjälper till kan man trycka ner pedalen i botten.

Vad är felet? Jag tror personligen att det är huvudbromscylindern som har gett upp. Har beställt packningar på Skruvat.
Är det svårt att byta packningar i huvudbromscylindern? Något specifikt att tänka på?

mvh
Anders
Hej!
Följetongen fortsätter.
Tillbaka från Kanarieöarna igår.
Idag bytade jag bromsok till ett renoverat original ok.
Min far hade köpt en huvudbromscylinder på skroten, bromsen var stum på bilen.
Vi satte i bromsoket och huvudbromscylindern. Luftade ordentligt. Broms helt stum, MEN med motor på och bromsförstärkaren jobbar (via vakum) så går pedalen nästan i botten.
Väldigt märkligt. Öppnar den gamla huvudbromscylindern och tittar. Bara fyra packningar som ser bra ut, inget oxid etc i loppet. Smörjer upp packningarna med gummifett. Bytar inte packningarna då det är fel packningar från Skruvat.
Sätter på den gamla huvudbromscylindern och luftar. Samma resultat, broms helt styv när motor avstängd.

Är det huvudbromscylindern (bägge) som är kassa? Logiskt så känns det som de ger upp vid högt tryck men det känns som det är lite broms längst nere. Ska testa att plugga utgående från huvudbromscylinder imorgon och kontrollera bromscylindern.
Vad kan det annars vara? ABS enheten?
Förmodligen har du lite luft kvar i systemet. Alt. kan någon/något kärva så det böjer sig när du belastar det ordentlig. När allt är oK ska pedalen vara helt stum när motorn är avstängd, och sjunka ett par cm när du startar motorn. Som du beskriver, är det inte något fel på huvudcylindern. Utan något annat "som spökar".

Mvh
Lennart
Som redan nämnts, prova lufta mer.
När jag öppnade kretsen vänster fram på en 940 sist var jag tvungen att lämna bilen en stund. Då kilade jag ner bromspedalen något för att slippa läckage, men kilen gled åt sidan och kretsen tömdes på vätska. Äsch tänke jag, det är ju bara fylla på och lufta i vanlig ordning, men det ville sig inte. Först fick jag inte upp något tryck, fick då pumpa fram vätska med luftnippeln öppen och därefter lufta som vanligt. Men jag fick ändå inget bra tryck, varför? jo för att jag hade köpt en ny luftnippel på biltema med rätt gänga och tillsynes rätt koning, men denna slöt inte helt tätt. På med den gamla nippeln igen och lufta ännu en gång. Sedan fungerade det.
Tackar för tipsen!
Nu fungerar det, dock går pedalen ~1cm för långt ner jämför med tidigare.
Jag har plockat sönder två stycken huvudbromscylindrar och dom var bägge väldigt fina.Inga förslitningar eller kassa packningar (vassa och fina). Smörjde in dom med gummi fett.
Luftade med tryck, dvs bromsvätska som trycksätts via däcket,0.75bar.
Min kompis på volvo sa att dom kan ha ett helsike ibland att lufta. Man ska dock INTE suga ut bromsvätskan (vakuum) utan trycka som vi gjorde. Han andra tips var att aktivera ABS genom att bromsa på is etc.
MEN faktum är att detta var väldigt märkligt, vi har innan bytat alla fyra oken, fungerat perfekt att lufta...
Jag ska återkomma hur det går, nu fungerar dock bromsen. Var innan helt inne på att ABS-en var kass. Märkligt som det kan utveckla sig. :)

Laddade också ner 5.0.5 OTA, och uppdatering[…]

Friskluftslang

Vad menar du med "friskluftslang"?

Det är väl en centerhögtalare (inte[…]

@Erik Å , Tusen tack för tipset, jag […]