Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lokove
Hej!
Inför kommande säsong provade jag att aktivera AC:n. Då rycker motorn ganska ofta. AC ger kall luft men dessa ryckningar känns inte bra.
Bilen är en 945 Classic -98 med B 230 FK dvs Ltt.

Några förslag??
Tacksam för alla svar!

//Ove
av Neonknight
Hej !

Jag har samma modell och motor som du och ECC...

Menar du att bilen rycker i korta ryck eller hugger det till emellanåt ? min erfarenhet med min bil är att det känns ganska tydligt när kompressorn kopplar in och att den tar en hel del effekt, men den gör inte så det håller på och rycker hela tiden. Sedan är det väl så att det knappt är temperatur så att AC`n startar ens här i Stockholm även om det var en fin dag idag.

Jag är på inget sätt någon som kan AC eller så, men jag har fått något lite erfarenhet då jag har haft fel på min ett par gånger som dock repats av verkstad.

Kanske det kan vara koppligen på kompressorn som behöver justeras eller om den kopplar in och ut väldigt ofta så kan det vara pga att det finns dåligt med gas har jag för mig och då är det risk för att systemet läcker.
av lokove
Hej!
Tack för ditt svar. Jo det känns som om den håller på att koppla in och ut hela tiden. Det är nog dags för en AC service och kolla kylmediet.

//Ove
av Neonknight
lokove skrev:Hej!
Tack för ditt svar. Jo det känns som om den håller på att koppla in och ut hela tiden. Det är nog dags för en AC service och kolla kylmediet.

//Ove
Jo det skulle jag tro kan behövas, var beredd på att det kan bli reparation och att det inte är så billigt, jag har hela tiden använt Bilia för service och reparationer förutom avgas ibland då deras priser på dessa gamla bilar för i alla fall standard slitdelsreparationer ofta ligger så att jag har svårt att se att "Nisses bilservice" runt hörnet skulle vara just billigare.

Dock så hörde jag mig för någon gång om AC reparation och konstaterade att jag skulle blivit ordentligt skinnad om jag lämnat in på Bilia, så se upp med priserna, de kanske lockar med "AC service" för inte så hög kostnad, men sedan blir du skinnad på reparationen och risken för att det landar på reparation är nog ganska stor ändå inte minst på en gammal bil.
av Candypig
Att motorn rycker är inget ovanligt, kompressorn tar mycket effekt med AC på, dock så ska den ju inte koppla in/ur "onormalt" mycket, förmodligen är det för lite köldmedium i då.

Service/rep. av AC är ju svindyrt minst sagt, men OM man vet att systemet är tomt på medium kan man göra ganska mycket själv om man är normalt bil mek-kunnig anser jag, har själv bytt kondensor (ac kylaren framtill) Kompressor och torkfilter och slangar på min 940 (vid olika tillfällen). Gäller bara man har tungan i rätt mun när man lossar/drar åt slangar och rör då muttern är i stål och gängorna ofta aluminium och de gillar ju inte varandra....

Upptäckte till mitt förtret :evil: att AC:n är tom "igen" igår, så får bli ett besök hos Kylfirman som trycktestar senare när våren infinner sig, hittade inga synliga läckställen men det är ju svårt att se...
Användarvisningsbild
av lennarte
Om man läser på och ser till att man vet vad man gör, så går det att fixa slälv. Det är varken dyra grejer eller "hocus pocus" mad AC. Läs gärna här om mina bekymmer innan jag fick min AC att fungera,
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =kondensor
Gas och annat köpte jag här,
http://envirosafe.se/webshop/view/gds-k ... ac-kit-gds

Mvh
Lennart
av Neonknight
lennarte skrev:Om man läser på och ser till att man vet vad man gör, så går det att fixa slälv. Det är varken dyra grejer eller "hocus pocus" mad AC. Läs gärna här om mina bekymmer innan jag fick min AC att fungera,
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =kondensor
Gas och annat köpte jag här,
http://envirosafe.se/webshop/view/gds-k ... ac-kit-gds

Mvh
Lennart
Nej något hokus pokus är det inte, är väl i princip ett bensindrivet kylskåp och kylskåp har ju funnits ett bra tag.

Om det är dyrt eller ej går väl att diskutera tycker jag, själv åkte jag i somras på att köpa en ny Volvo originalkondensor tillverkad i USA för 3685kr till slut efter två byten på AC verkstad som inte höll länge, mekanikern tyckte själv att det inte var någon ide att fortsätta byta till icke original då kvaliten uppenbarligen saknades, dock så kostade icke original cirka hälften om jag inte minns fel. Kompressorn är väl också betydligt dyrare än kondensorn om jag inte har fel.

Laddade också ner 5.0.5 OTA, och uppdatering[…]

Friskluftslang

Vad menar du med "friskluftslang"?

Det är väl en centerhögtalare (inte[…]

@Erik Å , Tusen tack för tipset, jag […]