Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Deveraux skrev: Jo, stämmer att dina symptom inte stämmer 100% med vad jag erfarit. Testat LMM:en? Bara att koppla ur vid tomgång och se om gången ändras.
Defekt lambdasond eller läckage på avgassystemet kan leda till liknande symptom, har haft problem med båda två tidigare (även det på ryssen, bosch-komponenter överlever inte speciellt länge i de bilarna). :wink:

Om problemet kommer och går kan det ju vara kontakterna/kablarna till någon av dessa som jäklas. Man tycker i alla fall att en verkstad skulle hitta problemet, finns ju inte hur många komponenter som helst i de här bilarna.
Nej, jag har faktiskt varken testat LMM eller lambda, om det är läckage i avgassystemet så är det knappast i den bakre delen i alla fall eftersom den är bytt i somras på verkstaden Avgassystemet i Bromma, förhoppningsvis borde de sagt till om de såg något konstigt, men det var ju ett snabbt 20 minuters jobb medan jag väntade.

Visst kan det vara kablar och kontakter, som jag tidigare nog nämnt så var jag och putsade på lågvoltskontakterna på tändspolen som var oxiderade och tändkabel som jag nu bytt ut som var kraftigt oxiderad och t o m hade avbrott i sig. Jag har kollat kontakt till LMM och tändmodul och de såg bra ut i alla fall och jag har kikat runt lite och har haft av och inspekterat kontakter till tempsensorer, spridare och annat.

Det är lite konstigt det här problemet eftersom det kommer och går lite, när jag t ex putsat eller senare bytt fördelarlock mm så tycker jag att bilen gått som den ska ett kortare tag och jag trodde faktiskt att jag fixat felet i höstas då jag bytte locket, men snart har det återgått till att vara samma problem.

Tändstiften som jag tog ur nu igår och bytte mot Volvo original och som hade suttit i några månader även om jag kör väldigt lite hade inga tecken på att bilen inte skulle gå som den ska, inte sotiga eller annat utan såg helt normala ut. Jag var faktiskt lite förvånad att alla såg bra ut.
YES !!!!

Bilen gick igenom besiktningen med beröm bokstavligen, killen som besiktade talade mycket väl om hur dessa bilar bara gick och gick och att det sällan var några problem vid besiktning, detta var inte heller första gången jag hört det när jag besiktat den här kärran utan snarare så att man hört det mer eller mindre varje år och från olika tekniker :D .

När avgasvärdena testades så sa han att det måste vara fel på mätaren, men jag nämnde att den brukade ha bra avgasvärden och jag tror väl inte att han på riktigt trodde att det var fel på mätaren heller :lol: .

Avgasvärdena var (Gränsväden inom parentes):

CO 0.0 (0.5)
CO 2500 0.0 (0.3)
HC 003 (100)
Lambda 1.01 (0.96-1.04)

Förutom att HC värdet var något lite lägre nu än förra året så var resten samma.

Nu vågar jag väl inte tro att allt är frid och fröjd och att allt löst sig av sig självt, men bilen gick bra till och från besiktningen och faktiskt redan igår kväll efter jag varit i tvätthall och handtvättat den.

Att den gick bra nu och att värdena var bra tycker jag talar för att det egentligen inte är ett så allvarligt fel på bilen utan antingen är något som är glappt eller har beckat igen lite.

Tyvärr har jag nog "gubbkört" den en hel del och också kört både väldigt lite/sällan och mest korta sträckor, jag läste någonstans när jag googlade efter fel att det skulle vara bra att varva ur den ordentligt i längre intervaller, så det är väl det jag gjort nu igår och idag och tankat fullt eftersom jag möjligen har känt ett samband med hur mycket bensin det varit i tanken.

Vi får se hur det fortsätter, men nu är den omedelbara "faran" över då den är godkänd och jag kan pula på mer i godan ro :D .

Laddade också ner 5.0.5 OTA, och uppdatering[…]

Friskluftslang

Vad menar du med "friskluftslang"?

Det är väl en centerhögtalare (inte[…]

@Erik Å , Tusen tack för tipset, jag […]