Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av UpOnTheHill
Jag har en helt vanlig simpel 940 GL, helt utan någon form av extra utrustning så ej heller ac eller klimat, årsmodell 1991.
Måste nu byta värmekran på denna, och om jag har förstått saken rätt så finns det olika värmekranar på 940?
Någon som vet vad som skiljer dem åt, och viken jag har på min?
Enligt Skruvat så passar deras billigare variant till 940 inte på min, dom har för övrigt ingen som passar heller. Kollar jag på mekonomen så har dom en som enligt sökning på reg.nr ska passa på min, men den är betydligt dyrare.
Har någonstans läst att det finns kranar med olika längd på "armen"?
Någon som har ett vettigt svar på detta?

Tacksam för tips!
av Candypig
Har du ingen AC har du värmekranen inne i bilen ovanför gaspedalen bakom plastkåpan, förmodligen "vajerstyrd", jag har AC och har vacuum styrd kran i motorrummet. Vet inte om detta hjälper dig eller svarar på frågan :???:
Men min kran har en slanganslutning där vacuum slangen ska anslutas, din kran måste ha en arm för vajern att anslutas.
av UpOnTheHill
Tack för svaret!
Men jag vet redan vart den sitter, och hur man byter den. Tänkte mest på att det vore enklast om man fick tag på rätt kran på en gång, om det nu finns olika?
Minns för tillfället inte vart jag läste att det skulle finnas olika kranar, kan ha varit i nån tråd på detta forum.
Denna kran ska passa 740 och 940, men slår jag in mitt reg.nr så står det att den inte passar? http://www.skruvat.se/Varmekran-P12445.aspx
Nu är det ju inga svindlande summor det handlar om, så jag testar väl att beställa den på skruvat och ser om den passar.
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]