Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BlåVolvo
Min motor började rusa för ett tag sen, låg nästan konstant på 3000 varv vid trafikstopp/tomgång o när man trycker ner koppling. När man kör på väg så gasar bilen alltså av sig själv, o gjorde väl ca 60km/h med 3:ans växel i. Rusningen började direkt efter att tempen i motorn börjare röra på sig, inte vid kall motor. Gick att köra med rusningarna men ganska störande o ibland pinsamt när motorn rusar så. Fläkten drog ofta igång när man stängde av motorn, även om motorn fortfarande är ljummen. Jag hade ganska stora problem att starta bilen efter man parkerat/stängt av den rusande motorn, men väntade man 20-30min så gick det bra, konstigt fenomen. Fick fråga om starthjälp några gånger(koppla batteri från annan bil)

Jag sökte efter tjuvluft i packning o slang men utan resultat, hade en felkod som indikerade på tempgivare till kylvattnet, antingen var givaren sönder eller signalen avbruten mellan databox o givare.

Handen på hjärtat trodde jag det var alldeles för knasigt att en varvande motor beror på trasig givare för kylvattnet, kunde inte förstå varför och jag hittade nästan inget stöd för detta efter googlande(med några få undantag där 2 killar haft liknande fel o med trasig kylvattengivare) Jag förstår att motorfläkten går på hela tiden om givaren är trasig, men inte att motorn rusar så kraftigt. Skitigt spjällhus/tomgångsmotor var inte heller så troligt med tanke på hur just min bil uppförde sig, men misstänkte spjällhusgivaren eller alt. trasigt sopparelä eller liknande.

Jag bytte idag givaren o tog en lång tur med bilen och den gick som en klocka, som ny ;D Skönt! Bytet av givaren gick på 90sekunder, men det tog mig ett par dagar hitta rätt verktyg, spärrskaft med 1/2"-fäste(tog min momentnyckel) + en lång 19mm hylsa, men som inte fick vara för lång pga utrymmesbrist under insuget. Ledbart eller vinklad spärrnyckel skulle kanske också fungerat men inte helt säkert. :-)-)
Får kapa tråden lite då jag har problem med min 944 med fb-motor.

När man startar bilen lägger sig tomgången normalt, kör man sedan lite så går tomgången upp till 2000rpm. Ibland går tomgång upp och ner, dvs. upp till 2000, ner till 1000 osv.

Vad kan det vara för fel? Rengjort tomgångsventil+gasspjäll och bytt den givaren på spjället. Kan det bero på ett avgasläckage vid lambdan? Tänker mig att det blir för mycket syre i avgaserna, så lambdan säger till motorn att spruta in mer bensin.
sicnarf skrev:Ja. Köp avgaspasta och eller bandage och laga hålet. Köp nytt rör annars.
Avgaspasta lossnar väl på en gång? Och bandage har jag för mig är svindyrt. Får bli ett nytt rör, kan inte kosta många kronor på skroten?
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]