Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av SchultzDuvy
Hej!

Jag har en ganska gammal 944 som jag har rostlagat på ett antal känsliga ställen. Typ bagageluckans nederkant eller skärmkanter.

Jag använder den gula Hagmans Stålplast Primer CA som grundfärg med Mekonomens Multona sprayfärg som synlig lack.

Rosten är givetvis bortslipad med maskin samt så är plåten rengjord efteråt.

Hur länge kan jag förvänta mig att en sådan här lagning bör hålla?

Finns det någon här som har gjort en liknande lagning och kan berätta hur det gick för er?

Håller den typ längre än 5 år?

Finns det något bättre sätt att laga bilens rostskador så att det håller ännu längre än mitt sätt?

Hoppas på svar från er!

SchultzDuvy
av sicnarf
2år är min gissning. Max! Sedan tittar rosten fram. Kvittar hur bra du slipar, det blir aldrig riktigt bra. Blästring är det enda rätta för att döda rosten.
av SchultzDuvy
Hej igen!

OK, ja det låter inte lovande då.

Men om jag skulle blästra istället för att slipa, hur länge kan jag få det då att hålla?

Volvo själva får ju det att hålla i cirka 10 år.

Vilken är den maximala längden en privatperson kan åstadkomma med dagens kemiska produkter för att hålla rosten borta?

Hoppas på mera svar!

SchultzDuvy
Användarvisningsbild
av Allinug
Slipa bort rosten.
Ta Hagmans rostätare för att få bort rosten ur porerna.
Gör ordentligt rent före målning.
Lägg på gula Hagmans Stålplast Primer CA och se till att grundfärgen får kontakt med ytan överallt.
Lägg på täckfärg.

Det ska väl hålla i mer än 5 år. :D

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]