Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av absolutojja
Tja. Har alltså en volvo 740gle -88 b230e. Bilen stannar helt plötsligt lite då och då, men den startar alltid igen efter några minuter och kan gå några dagar utan att stanna. Om jag fortsätter hålla gas så händer ingenting men den dör inte förens den står still, släpper jag gasen dör den direkt. Nån gång har den även börjat gå igen då jag pumpar på gasen. Kan även tillägga att den har dålig tomgång om det kan vara relevant. Tacksam för svar om det är någon som känner till problemet.
Användarvisningsbild
av lennarte
"E" motorerna är kända för att vara känslig för vakuumläck. Allt ovanför mängdskivan är "potentiella tjuvar" Även (och kanske framför allt) själva bälgen. Spridarnas o-ringar är också ett känsligt ställe. Många rekommenderar att man ska spruta startgas när motorn går på tomgång på alla ställen man misstänker. Ökar motorvarvet, är där en läcka. Börja med att prova det.

Mvh
Lennart

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]