Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Beangt skrev:Okej tack! Så så länge det är ngn mm övee nitarna så är kopplingen ok?
Japp, tiondelar räcker om det gäller ett kortare tag, Ny är det inte 2mm ens (gissning, det är inte var dag man tittar på sådant längre). Om man räknar logiskt. Där borde vara 1 - 1,5mm + nitskallen x2 (2 belägg) + 1 mm (stommen) ≈ 3,5 - 4 mm kvar när det är slut. det gör om det är 7mm på en ny max 1,5 - 2 mm att slita på (på varje sida) grovt räknat.

Mvh
Lennart
av Malmstroem
Det finns tyvärr ingenting som säger att kopplingen är OK bara för att lamellen inte är nersliten till nitskallarna.

Det finns en mängd orsaker som kan medföra att koppling ger upp, t.ex. oljeläckage på lamellerna. Då slutar kopplingen att fungera fastän den inte är "nersliten".

Regeln är egentligen ganska enkelt. Det behövs så pass mycket arbete för att byta kopplingen, att om man är tvungen att riva ner växellådan sätter man dit en ny koppling om man inte är helt säker på att kopplingen är OK.
Användarvisningsbild
av lennarte
Malmstroem skrev:Det finns tyvärr ingenting som säger att kopplingen är OK bara för att lamellen inte är nersliten till
Jag skrev en del om det i början. Sedan är det skillnad om man gör jobbet själv (vilket många gör) i alla fall när det gäller dom bilar vi "pratar" om här. Det är ju skillnad i pris också, en B230F motor c:a 900:- (Biltema) eller min B234F 3800:- på Skruvat (fanns inte på Biltema, finns inte på Skruvat heller längre). Klart jag köpte en som såg ut som ny för 500:- på skroten. Plockades från samma bil jag tog od-växellådan. en B234F -90.

Mvh
Lennart

Edit; Kollade http://www.mister-auto.se Dom hade, 4697:- :-O)

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]