- sön 25 jan 2015, 01:41
Iallafall, efter fördelarlock och rotorbyte så ville bilen nästan starta (länk nedanför).
Jag tog också ut ett tändstift för att kolla till det. Det var väldigt svart och blött.
Film:
Tändstift: http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2ms0 ... MQ6zUZ86nP
Känns som jag är nåt på vägen kanske.
NilsO skrev:Nu har jag kollat lite mer. Jag bytte fördelarlock och rotor. Jag köpte även tändkablar men den som går från tändspolen till fördelaren passade inte i spolens ände ??:-/ iallafall tänkte jag resistansmäta kabeln till fördelaren men min multimeter är minst sagt opålitlig (köptes idag på Biltema). Skulle mäta kabeln från spolen till fördelaren men fick ingen kontakt, den provade jag på en av de nya kablarna men fick ingen kontakt där heller. Känns osannolikt att skulle ha sån otur att den kabeln hade ett brott.basse3 skrev: Jag började med att försöka få loss ett tändstift för att kolla gnistan, det hade jag inget verktyg till, så jag tog av tändhatten (?) och tryckte i en metallstång som jag höll mot insuget (borde väl funka?) det resulterade i att jag kunde se några få gnistor, sporadiskt, men bara om jag höll mycket nära insuget, och då tyckte jag att gnistan var gul i färgen, och tyckte inte den kom varje varv.Det där är inget bra sätt. Farligt för dig, osäkert resultat och dessutom risk att du förstör tändspolen. :(
Man lossar inte ett tändstift från motorn för att kolla om det finns gnista. Man tar istället ett extra, löst tändstift, har man inget kan man skaffa ett enstaka nytt på Biltema eller något för 29:- eller vad det nu kostar. Eller en hel sats, så kan man byta dem sen när man får tillfälle.
Lossa en av tändkablarna från motorns tändstift, sätt på ditt lösa stift. Sätt gängorna på stiftet i en startkabel, och andra änden av startkabeln t ex i motorns lyftögla. Kör på startmotorn. Det ska komma en kraftig, blåvit gnista, som hörs med ett tydligt knäpp, varannat motorvarv. Gulaktig svag gnista innebär fel.
Man kan göra om saken genom att lossa tändkabeln från tändspolen vid fördelaren och sätta den på tändstiftet istället. Då får man två gnistor varje motorvarv. Om det är stor skillnad på hur gnistorna från fördelaren och direkt från tändspolen ser ut är det antagligen fel i fördelaren.
Det finns gnistprovare med justerbart gnistgap och jordklämma man kan använda istället för ett löst tändstift. Däremot är gnistprovare av den sorten som man bara håller intill tändkabeln inte meningsfulla om man vill veta varför motorn inte startar.
Iallafall, efter fördelarlock och rotorbyte så ville bilen nästan starta (länk nedanför).
Jag tog också ut ett tändstift för att kolla till det. Det var väldigt svart och blött.
Film:
(vet inte om länken funkar då jag tog den från mobilen)
Tändstift: http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2ms0 ... MQ6zUZ86nP
Känns som jag är nåt på vägen kanske.
- By KnotVillage