Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av basse3
NilsO skrev:
basse3 skrev: Jag började med att försöka få loss ett tändstift för att kolla gnistan, det hade jag inget verktyg till, så jag tog av tändhatten (?) och tryckte i en metallstång som jag höll mot insuget (borde väl funka?) det resulterade i att jag kunde se några få gnistor, sporadiskt, men bara om jag höll mycket nära insuget, och då tyckte jag att gnistan var gul i färgen, och tyckte inte den kom varje varv.
Det där är inget bra sätt. Farligt för dig, osäkert resultat och dessutom risk att du förstör tändspolen. :(

Man lossar inte ett tändstift från motorn för att kolla om det finns gnista. Man tar istället ett extra, löst tändstift, har man inget kan man skaffa ett enstaka nytt på Biltema eller något för 29:- eller vad det nu kostar. Eller en hel sats, så kan man byta dem sen när man får tillfälle.

Lossa en av tändkablarna från motorns tändstift, sätt på ditt lösa stift. Sätt gängorna på stiftet i en startkabel, och andra änden av startkabeln t ex i motorns lyftögla. Kör på startmotorn. Det ska komma en kraftig, blåvit gnista, som hörs med ett tydligt knäpp, varannat motorvarv. Gulaktig svag gnista innebär fel.

Man kan göra om saken genom att lossa tändkabeln från tändspolen vid fördelaren och sätta den på tändstiftet istället. Då får man två gnistor varje motorvarv. Om det är stor skillnad på hur gnistorna från fördelaren och direkt från tändspolen ser ut är det antagligen fel i fördelaren.

Det finns gnistprovare med justerbart gnistgap och jordklämma man kan använda istället för ett löst tändstift. Däremot är gnistprovare av den sorten som man bara håller intill tändkabeln inte meningsfulla om man vill veta varför motorn inte startar.
Nu har jag kollat lite mer. Jag bytte fördelarlock och rotor. Jag köpte även tändkablar men den som går från tändspolen till fördelaren passade inte i spolens ände ??:-/ iallafall tänkte jag resistansmäta kabeln till fördelaren men min multimeter är minst sagt opålitlig (köptes idag på Biltema). Skulle mäta kabeln från spolen till fördelaren men fick ingen kontakt, den provade jag på en av de nya kablarna men fick ingen kontakt där heller. Känns osannolikt att skulle ha sån otur att den kabeln hade ett brott.
Iallafall, efter fördelarlock och rotorbyte så ville bilen nästan starta (länk nedanför).
Jag tog också ut ett tändstift för att kolla till det. Det var väldigt svart och blött.
Film:
(vet inte om länken funkar då jag tog den från mobilen)
Tändstift: http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2ms0 ... MQ6zUZ86nP
Känns som jag är nåt på vägen kanske.
av basse3
Försökte i morse igen, det har töat ute över natten. Den ville NÄSTAN starta! Men det låter som den misständer. Är nästan säker på att jag satte tändkablarna rätt igen, men får dubbelkolla det. Sen kvittar det hur fördelaren är vriden mot blocket på min motor va?
Annars är det kanske kamremen som hoppat över..
av basse3
Nu blir det tredje inlägget i rad här, men det får ses som en liten bump också.
Igår provade jag att ta ut ett tändstift och det var fin gnista på den, men kanske ska ta och kolla de andra också.
Men den startar ju inte på startgas heller?? Nu startar den nästan som sagt, men det känns som att den misständer eller så, men är väldigt nära.
Som jag frågade innan, det kvittar hur fördelaren är vriden mot blocket va?
Där emot tyckte jag det var svårt att passa in spåren i fördelaren till kamaxeln, men i och med att de är förskjutna lite så borde det inte gå att montera ihop om jag inte fick i spåren rätt?
Får väl kolla kamremmen också, om den har hoppat över. Sen läste jag att gummit kan lossna på remhjulet, är det inte svårt att se om motorn är nollad då?
Tack för all kunskap ni delar med er här på detta forum!
av NilsO
Man kan ju inte vrida fördelaren hur mycket som helst utan konsekvenser... skulle man till exempel på något konstigt vis lyckas sätta den ett kvarts varv fel hamnar ju gnistan på fel cylinder så att säga. Kanske kan man faktiskt råka vrida den så att rotorn hamnar såpass mycket fel i förhållande till elektroderna i locket att gnistan påverkas. Ytteränden på rotorn ser ju ut som den gör just för att det ska fungera med olika tändpunkter (den justeras ju lite hit och dit automatiskt). Jag vet inte om det går att vrida fördelaren såpass mycket fel rent mekaniskt – har inte haft någon anledning att prova.

Jag skulle försöka lura ut varför den inte tänder på startgas – det ska den göra om tändningen fungerar. Man kan ta ur säkring 11 (bränslepumpen) medan man provar det. Då slipper man dels dränka motorn i bränsle och dels undanröjer man den tänkbara orsaken att motorn inte tänder för att den får alldeles för mycket bränsle.

En del motorer, t ex de i 850 mfl, tappar kompressionen om man gör för många misslyckade startförsök. Det brukar nog inte hända på de här motorerna, men om den spinner onormalt fort på startmotorn så får man ordna det först.

Man kan på ett fult men enkelt vis kolla att kammen står någorlunda rätt genom att titta genom oljepåfyllningen, vrida motorn så t ex kamloberna för 3:ans cylinder pekar uppåt som ett "V" vinkelrätt mot topplocket (inte marken, motorn lutar) och sedan kolla genom tändstiftshålet så motsvarande cylinder står i ÖD. Det räcker såklart inte som en inställning, men den ska åtminstone kunna tända.
av basse3
NilsO skrev:Man kan ju inte vrida fördelaren hur mycket som helst utan konsekvenser... skulle man till exempel på något konstigt vis lyckas sätta den ett kvarts varv fel hamnar ju gnistan på fel cylinder så att säga. Kanske kan man faktiskt råka vrida den så att rotorn hamnar såpass mycket fel i förhållande till elektroderna i locket att gnistan påverkas. Ytteränden på rotorn ser ju ut som den gör just för att det ska fungera med olika tändpunkter (den justeras ju lite hit och dit automatiskt). Jag vet inte om det går att vrida fördelaren såpass mycket fel rent mekaniskt – har inte haft någon anledning att prova.

Jag skulle försöka lura ut varför den inte tänder på startgas – det ska den göra om tändningen fungerar. Man kan ta ur säkring 11 (bränslepumpen) medan man provar det. Då slipper man dels dränka motorn i bränsle och dels undanröjer man den tänkbara orsaken att motorn inte tänder för att den får alldeles för mycket bränsle.

En del motorer, t ex de i 850 mfl, tappar kompressionen om man gör för många misslyckade startförsök. Det brukar nog inte hända på de här motorerna, men om den spinner onormalt fort på startmotorn så får man ordna det först.

Man kan på ett fult men enkelt vis kolla att kammen står någorlunda rätt genom att titta genom oljepåfyllningen, vrida motorn så t ex kamloberna för 3:ans cylinder pekar uppåt som ett "V" vinkelrätt mot topplocket (inte marken, motorn lutar) och sedan kolla genom tändstiftshålet så motsvarande cylinder står i ÖD. Det räcker såklart inte som en inställning, men den ska åtminstone kunna tända.
Nu povade jag som kortast igen. Jag slog på tändningen för att höra så pumpen gick, det gjorde den. Tog ut säkring 11 och provade igen, då slutade den såklart. Sen körde jag motorn nåt varv för att få bort eventuell bensin. Sprutade in startgas och försökte starta. Den startade nästan, så länge jag körde startmotorn. Sen satte jag tillbaka säkringen och provade igen, och då gick det ännu lite bättre. Det hostade igång, och gick nån sekund tills jag släppte gasen. MEN det skakade i hela bilen som om jag satt tändkablarna fel eller något sånt. Sen tog det roliga slut då batteriet dog.

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]