Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag köpte bandage för att laga avgasrör, det var ett skämt, 70cm tror jag bandaget var, blir inte många varv de inte, precis så att det gick men hade önskat ett par varv till. Nu lossnade skölden(?) skalet till min katalysator, tror den fick sig en smäll av en snöhög. Vill ny dra fast den med bandage, men finns det långa bandage?! Eller kan jag använda nått annat? Ståltråd lär ju fungera men kanske finns bättre alternativ(?)
Jag använde galvat spikband som jag hade liggande som man normalt använder för husbyggnationer för att dra fast skölden till katten, det höll i alla fall flera år, men jag tappade till slut skölden och nu kör jag därför utan.

Jag spände helt enkelt bandet runt skölden och tog en lagom tjock bult och drog igenom de befinliga hålen i bandet på lagom avstånd så att funktionen blev lite som en stor slangklämma. Man bör nog säkra så att inte muttern lossar av vibrationerna dock, kom inte ihåg hur jag gjorde det just nu, men det är ju inte kärnfysik direkt.

http://www.clasohlson.com/se/Spikband/31-1715
En annan metod som jag har använt akut, är att ta en tom konservburk. Skär ur både botten och eventuellt lock. Skär upp den på längden. Köp ett antal avgasrörklämmor och en tub avgasrörtätning (monteringspasta ?). Sätt på pastan och burken. Dra om avgasrörklämmorna. Kör iväg, tyst och störningsfritt.
Neonknight skrev:Jag använde galvat spikband som jag hade liggande som man normalt använder för husbyggnationer för att dra fast skölden till katten, det höll i alla fall flera år, men jag tappade till slut skölden och nu kör jag därför utan.

Jag spände helt enkelt bandet runt skölden och tog en lagom tjock bult och drog igenom de befinliga hålen i bandet på lagom avstånd så att funktionen blev lite som en stor slangklämma. Man bör nog säkra så att inte muttern lossar av vibrationerna dock, kom inte ihåg hur jag gjorde det just nu, men det är ju inte kärnfysik direkt.

http://www.clasohlson.com/se/Spikband/31-1715
Ahh fiffigt, perfekt lösning! tack för länken också!

*Rådlös, din idé har jag läst om på forumet tidigare, och är smart! ...men den funkar till själva avgasröret, men inte till katalysatorn som är så pass stor.
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]