Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tobbe240
Tjena! Letat om några andra haft samma problem men inte hittat något. Har haft en massa problem med 740:in på sistone. Det började med att den en dag inte startade. Konstaterade att den inte fick någon bensin men den hade gnista. Provade att bogsera och den startade efter 1 meter. Felsökte vad det kunde vara men blev inget klokare. Kollade om det kom soppa till spridarna och det gör det men det verkar som att spridarna inte öppnar.

Bilen funkade som vanligt efter jag grejjat lite med att rengöra jord kontakter och pillat med det mesta. Nu har den börjat igen, ibland startar den, ibland inte. Ibland har den tomgång, ibland inte. Igår när jag körde så hade den ingen tomgång och den hackade när jag körde under halvgas, precis som att den inte får soppa. Är i behov av att ha den fixad då jag använder den som pendlarbil.

Kan även tilläga att när den inte ger ifrån sig något tecken på att gå igång sprutar jag i startgas och då går den igång med en gång. Samma när jag bogserar. Någon som kan ge något tips vad jag kan kolla?

Har provat och byta olika saker i motorrummet som lmm, provat o dra ur kontakter osv men ingen skillnad.

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är bra om man vet årsmodell och motor när man försöker hjälpa. Du kan kanske "ta ut" felkoder.
Det sitter 2 reläer som kan strula. I elcentralen innanför säkringarna sitter ett relä som styr bränslepumparna. Finns 2 olika beroende på årsmodell, grönt eller vitt. Sedan sitter ett relä vid expansionskärlet för kylarvattnet som styr om spridarna öppnar eller ej. Dom är relativt billiga att köpa och enkla att byta. Kolla även jordpunkterna på insugningsröret, där jordas insprutningsboxen. Det finns även jordpunkter på innerskärmarna bakom strålkastarna. Kolla noga att kablarna sitter i kabelskorna, det kan glappa där. Lödd gärna för ordentlig kontakt. "Gränsen" är mellan årsmodell -88A och -88B ( semestern -88) och en del -91 och och -92 har också ett annat system.

Mvh
Lennart
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]