Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Goafton :)

Har en 740 -88a som jag bytte högtalarna på i framdörrarna förra veckan. I helgen så dog ljudet i båda framdörrarna. Jag kollade lite nu ikväll då jag hade tid över då jag först trodde att kontakterna till högtalarna hoppat ur (var svårt att få dom att sitta kvar då dom var ganska smala). Men då jag tryckt på konktakterna och provade dra igång stereon så kom det fortfarande inget ljud. Fruktade då att dom pajat och provade med orginalhögtalaren som satt i från början och jag visste fungerade. Men det kom fortfarande inget ljud från någon sida :cry:

Drog ut stereon och kollade iso-kontakterna och kablarna som satt där, men jag kunde inte se att något gått av eller hoppat ur. Ska kolla igen imorgon om det fortfarande är ljust när jag slutar, men vad kan det vara för fel annars?
Är säkringen i stereon hel? Det brukar sitta en 10A säkring på baksidan.
Det kan hända att någon kontakt till högtalarna har hamnat mot plåten i dörrarna. Det kan dels leda till att högtalarna inte spelar och till att säkringen bränns.

Edit: Fungerar ljudet bak? Leta upp något som heter FADER i stereon och kolla om du inte råkat ställa in allt ljud bak ;)
Den var inte inställd på fader iaf ;), men ur bakdörrarna kommer det ljud. Men efter att jag kollat kontakterna igen just in case och provat nollställa stereon så har jag ljud både fram och bak igen :D. Ska dock ha det i åtanke med kontakterna mot plåten om det skulle hända igen. Tack för svar :)
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]