Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ta givare från din gamla motor och montera dem i ersättningsmotorn. Glöm inte att flytta över tempgivaren från din gamla motor då ersättningsmotorn inte har en tempsensor som är kompatibel med LH Jetronics 2.4, LHJ 2.2 har en givare med blått kontaktstycke men LHJ 2.4 har en med svart kontaktstycke, det är viktigt att det sitter rätt typ av tempsensor. Sitter pulsgivaren på ersättningsmotorn nu samt att svänghjulet/medbringaren från din gamla motor också är flyttad till ersättningsmotorn?

Mvh GK
av karlsson93
Okay Tack för svaren! , Jadå pulsgivare samt samma svänghjul är rätt inställt. Så en resumé jag ska byta över kabelhärvan, byta tempsensor. Osv men jag flyttade över insuget från den gamla motorn och det blåa utaget sitter på insuget. Vad gör den för nått ?
av NilsO
Vet inte riktigt hur du gjort, men det hade varit enklast att göra såhär:

* Hängt av hela insuget från gamla motorn, med spridare, gasspjäll, bränsletrycksregulator etc kvar. Det är nästan bokstavligt talat bara att lossa muttrarna från toppen och hänga insuget åt sidan. Man slipper t.o.m. lossa bränsleledningar och gasvajer. Du behåller också avgasgrenröret i bilen.
* Lyft ur gamla motorn (jaja, det är lite annat att lossa först :) )
* Flyttat över svänghjulet till nya motorn
* Flyttat över svänghjulsgivaren till nya motorn
* Flyttat över de två givarna i toppen och knacksensorn till den nya motorn
* Lyft i nya motorn (utan insug!) och satt ihop

Det är det enda som behövs bytas. Du behöver inte byta några elhärvor, styrboxar etc i bilen. Om du vill kan du också flytta över fördelaren från gamla motorn till den nya, men det behövs egentligen inte.

Om du är säker på att båda motorerna verkligen är B230F.
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]