Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Frasser
Hej!
Innertaket i min 745 har gett upp. Allt hänger som en flygandematta. Jag skulle behöva byta detta, men vet inte riktigt hur jag skall gå till väga.
Är drt någon som har tidigare erfarenheter av att byta innertak, på volvo 745?
Tack på förhand! :)
mvh frasse
av sicnarf
Ta gärna hjälp av en kompis eller två, innertaket bryts lätt när man ska ta ut det genom bakluckan det är väääälidigt ömtåligt.. Men med 4-6 händer går det fint När du har tagit ut det är det lätt att bara riva av det gamla tyget, skrapa bort "isoleringen" också. Om du köper ett annat tyg än biltemas högtalarmatta, ta ett stretchbart tyg då
av Zeus
Skruva ner alla lister som taket sitter fast i, slit ut det gamla skitet genom bakluckan. Åk till skroten och köp ett nytt från en 945a (håller bättre och blir betydligt snyggare än något biltema-klet). Kapa bort cirka 5-10 centimeter längst bak på taket för att det ska få plats i din 745a. Montera i omvänd ordning. Var dock försiktig när du monterar den så du inte knäcker det.

Har gjort detta själv och blir som nytt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Maxwell skrev:Jag satte i ett 945-tak i min 745 -87 och då behövde jag inte kapa någonting, det passade utan modd. Blev skitbra!
Om jag skulle få lust att byta mitt innertak, hur vanligt är det med sollucka på 7/900 herrgårdsvagn. Det är inte ofta man ser det. Kan man "såga ur"
för luckan, eller är det et helt annat tak? Är lite sugen på att göra det, det ser nämligen för j--ligt ut. Tyget är tejpat fast med bred papperstejp för att inte hänga ner och skymma sikten :lol:

Mvh
Lennart
av DandanRacing
lennarte skrev: Om jag skulle få lust att byta mitt innertak, hur vanligt är det med sollucka på 7/900 herrgårdsvagn. Det är inte ofta man ser det. Kan man "såga ur"
för luckan, eller är det et helt annat tak? Är lite sugen på att göra det, det ser nämligen för j--ligt ut. Tyget är tejpat fast med bred papperstejp för att inte hänga ner och skymma sikten :lol:

Mvh
Lennart
Annars kan man klä om det nuvarande taket :-)-)

Skiljer det något mellan 945 -98 och 745??
av DandanRacing
SA4AQS skrev:Kan inte komma på något som skulle skilja taken till kombi modellerna gällande passformen. Så även 965 och V90 bör passa.
Perfekt då ska jag hämta ett tak på skroten o klä om till svart :D
Bensinpriser v2

Lär bli värre.. :bored: (MeidasTouch) […]

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]