Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

HC't pendlade först mellan 60-120 men stabiliserade sig sedan på drygt 140.
Jag har läst alla inlägg på temat och funderar på vad jag skall göra.

Katalysatorn är bytt nyligen då den pekades ut med felkod.
Har bytt olja och filter.
Har bytt oljefälla och anslutning till motorn samt luftintag.

Ingen tänd motorlampa/felkoder via OBD.

Minns att de som brukar besiktiga brukar varma motorn men jag vet inte
om det var för HC eller andra världen. Läste att andra kommenterat det.
Varför blir HC't lägre när man varvar? Suger motorn mer från vevhusventilation vent då?

Tacksam för lite tips.
av rid54
http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola
En intressant sida om avgaser, katalysator, Lambdasond etc.

Att man varvar motorn vid kontroll är nog mest för att det finns krav på mätning vid "förhöjd tomgång" och ibland gör besiktningspersonalen det för att försäkra sig om att katalysatorn är varm och fungerar så bra den kan, om värdena är tveksamma.
White skrev:Hur låg dom andra värdena?
Det har kanske blivit en läcka i skarven mot främre avgasröret. Därför är det bra att veta dom andra värdena också som hjälp vid felsökning. Är t.ex CO värdet också förhöjt (kan ligga inom det godkända, men i överkant) då är det troligen in avgasläcka framför Lambdasonden. Annars är den vanligaste orsaken till högt HC dåligt varmkördmotor eller "dålig" olja i motorn. Många kallstarter och korta körsträckor vintertid "dödar" motoroljan ganska fort. Här är det också viktigt med en bra fungerande vevhusventilation.
rid54 skrev:http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola
En intressant sida om avgaser, katalysator, Lambdasond etc.

Att man varvar motorn vid kontroll är nog mest för att det finns krav på mätning vid "förhöjd tomgång" och ibland gör besiktningspersonalen det för att försäkra sig om att katalysatorn är varm och fungerar så bra den kan, om värdena är tveksamma.
Den där länken var lärorik. Tack!
lennarte skrev:
White skrev:Hur låg dom andra värdena?
Det har kanske blivit en läcka i skarven mot främre avgasröret. Därför är det bra att veta dom andra värdena också som hjälp vid felsökning. Är t.ex CO värdet också förhöjt (kan ligga inom det godkända, men i överkant) då är det troligen in avgasläcka framför Lambdasonden. Annars är den vanligaste orsaken till högt HC dåligt varmkördmotor eller "dålig" olja i motorn. Många kallstarter och korta körsträckor vintertid "dödar" motoroljan ganska fort. Här är det också viktigt med en bra fungerande vevhusventilation.
Intressant analys, tack!

Nu skall jag berätta vad som har hänt:

Efter att ha läst och begrundat kom jag till den insikten att motorn/katalysatorn kanske inte var helt varm.
Personen lät bilen stå på tomgång och jag drog mig till minnes att motorn ofta varvats
av dem som tidigare besiktigat bilen genom åren.

Beslöt därför att mäta på en annan station (Opus) istället för att åka tillbaka till Dekra.

Dessutom körde jag motorn ordentligt varm på vägen dit, och efter sms incheckning
körde jag fram och tillbaka på vägen utanför tills jag fick sms att komma in.

Kontrollanten kopplade in mätaren och varvade upp motorn lite grann. Alla värden som ovan, och HC't
sjönk från drygt 120 sakta ner till 64.

Verkar altså som om Opus mätningen gjordes med tillräckligt varm
motor och med en mer adekvat metodik.

Jag behöver väl inte säga att den blev godkänd :)

Tack för era svar!
Bensinpriser v2

Lär bli värre.. :bored: (MeidasTouch) […]

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]