Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Borje1
Nu har jag stött på ett problem...
En av bilarna vi har i familjen är en 744 -92, med B230F. Har haft problem med en kärvande tomgångsregler ventil, som jag gjort ren ett par gånger, men kärvar bara mer och mer. Så jag bestämde att en ny skulle införskaffas, så jag ringde till Volvo i Gävle, men fick beskedet att produkten utgått!
Original ventilen är tillverkad av VDO, och Volvo numret är 1389557, har två stift i kontakten-

Mekonomen har en liknande, dock Bosch, med uppmaning om att man ska kontrollera att det sitter en Bosch tidigare...
Även Creatix bil stylin, har en som ser likartad ut, passande till Saab...
Så min fråga till er blir naturligtvis, kan man använda någon av dessa..? (Rent spontant, känns det ju som att det enbart är en ventil, som öppnar med 12V...)
Vore väldigt tacksam för era ideer.
P1010607.JPG
P1010607.JPG (144.11 KiB) Visad 700 gånger
Mvh. Borje1
av maxn51
Borde funka med i princip vilken som hälst?:) annars är det väll bara att åka till skroten köpte en här omdan för att gröpa ur inälvorna och bygga om men nog om de gav 50 ;- på skroten och tog 30 SEK att demontera:)
Mvh max
av NilsO
Jag tror inte det funkar med Bosch-ventilen.

Volvo 740 årsmodellerna 91–92 har sin egen speciella tomgångsventil, så ska du köpa en begagnad måste det vara från årsmodell 91–92 (eller om du kan hitta från någon annan bilmodell med samma VDO-nummer).

Det är inte bara en ventil som öppnas eller stängs, den styrs "steglöst".

Sen brukar de flesta problem med tomgången inte bero på att den kärvar utan på luftläckor och sånt, men om du konstaterat att den kärvar så måste den såklart bytas ut.
av maxn51
Tackar även jag för de svaret då jag förstår lite mer om dessa nu:) de är de första som rycker på mina motorer;)
av Borje1
Var in och "tjattade" med Reservdelar 24.se ,( i Tyskland), hon påstod att jag lämnat fel OEM nummer, då jag skickat bilder, la hon ner tjatten... Så visst har jag ett litet dilemma... En rostfri volvo -92, som gått 18000 mil, och jag stupar på en satans ventil...

Mvh. Borje1
av maxn51
Synd! Man inte fan stupar du för de:) får väll lösa det på nå sätt! Går det inte å plocka isär den du har å renovera eller liknande? Annars kan du väll bygga bort ventilen som jag fort x antal ggr om du vill Gö de lätt så pluggar du slangen till ventilen men låter den sitta kvar sen justerar du helt enkelt gas spjället den kommer dock inte att tx justera tomgången automatiskt och inte häller ha den förhöjda tomgången vid kallstart men funkar bra endå:) (OBS efter egna erfarenheter och lovar inta att nåt fungerar även om jag är ganska säker)
Mvh
Bensinpriser v2

Lär bli värre.. :bored: (MeidasTouch) […]

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]